Τα επτά ελληνικά προϊόντα – «χρυσός» – για τις εξαγωγές

Επτα  αγροτικά προϊόντα βιώνουν ημέρες δόξας στις αγορές του εξωτερικού και κερδίζουν μερίδια έναντι του διεθνούς ανταγωνισμού με «όπλα» την ποιότητα και τις χαμηλότερες τιμές.

Σύμφωνα με έκθεση της Εθνικής Τράπεζας πρόκειται για τρία τυποποιημένα και τρία σε χύμα μορφή ελληνικά προϊόντα που καταγράφουν σημαντικές επιδόσεις στον «χάρτη» των εξαγωγών. Την ίδια ώρα, το ελληνικό ελαιόλαδο εδραιώνεται στις ξένες αγορές, με τις εξαγωγές να αυξάνονται με ξέφρενους ρυθμούς.

giaoyrti-greekaffair.meli-greekaffair.gr159a0581-a7ca-43c9-935a-5b32dddf61d7

 

Να αναφέρουμε ότι το λάδι , το γιαούρτι   το μέλι και το κρασί  είναι τέσσερα  προϊόντα που σε βάθος δεκαετίας, με όπλο το ισχυρό ελληνικό brand name, κατάφεραν να κερδίσουν μερίδιο αγοράς στη διεθνή αγορά, κατακτώντας το 24% των ελληνικών εξαγωγών τροφίμων. Μήλα, μανταρίνια και φράουλες έγιναν περιζήτητα στο εξωτερικό και κέρδισαν μερίδια αγοράς με όπλο τις πολύ χαμηλές τιμές, κατέχοντας το 12% των ελληνικών εξαγωγών τροφίμων.

Το ελαιόλαδο, παρότι σε βάθος δεκαετίας εμφανίζεται να χάνει μερίδια, τα τελευταία δύο χρόνια δικαιωματικά του ανήκει ο τίτλος του πρωταγωνιστή στις εξαγωγές τροφίμων, συνεχίζοντας όπως και πέρυσι έτσι και φέτος να καταγράφει εντυπωσιακές επιδόσεις.

 

Οι εξαγωγές «τρέχουν» με ρυθμούς αύξησης άνω του 200% καθώς οι Έλληνες παραγωγοί δράττονται της ευκαιρίας να αποσπάσουν μερίδιο αγοράς από τους βασικούς ανταγωνιστές σε παγκόσμιο επίπεδο, την Ισπανία και την Ιταλία.

Η Ελλάδα πέρυσι είδε την παραγωγή της να υπερδιπλασιάζεται, ωστόσο η μεγάλη πτώση της παγκόσμιας παραγωγής ελαιολάδου εξαιτίας της παρατεταμένης ξηρασίας στην Ισπανία και ενός «φονικού» βακτηρίου που νέκρωσε εκατοντάδες χιλιάδες ελαιόδεντρα στην Ιταλία ανέδειξε το ελληνικό ελαιόλαδο που πλέον γνωρίζει ημέρες δόξας στις διεθνείς αγορές. Χάρη σε αυτό τον συνδυασμό παραγόντων, το ελληνικό ελαιόλαδο έγινε πιο ανταγωνιστικό από ποτέ, κερδίζοντας μερίδια από τους δύο μεγαλύτερους παραγωγούς ελαιολάδου στον κόσμο.

 

Σημειώνεται πως το εμπορικό ισοζύγιο των αγροτικών προϊόντων στη χώρα μας μπορεί το να παραμένει ελλειμματικό, ωστόσο την ίδια ώρα τα προϊόντα του αγροδιατροφικού τομέα αποτελούν την τρίτη μεγαλύτερη κατηγορία εξαγομένων προϊόντων (αξίας 5,2 δισ. ευρώ το 2014), με ποσοστό 19% του συνόλου των εξαγωγών.

Στην μελέτη της Εθνικής Τράπεζας διενεργείται μια ανάλυση δομημένη γύρω από τέσσερα κρίσιμα ερωτήματα:
-Ποιοι παράγοντες κρατούν την ελληνική αγροτική παραγωγή χαμηλά;
-Τι πρέπει να γίνει για να εκμεταλλευτεί η Ελλάδα τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα;
-Ποιο είναι το δυνητικό επίπεδο που μπορεί να φτάσει ο ελληνικός αγροδιατροφικός κλάδος;
-Ποια είναι η ενδεδειγμένη στρατηγική για την επιτυχημένη απόβαση των ελληνικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές;

Σύμφωνα με την μελέτη της Εθνικής η υιοθέτηση διαρθρωτικών παρεμβάσεων εκτιμάται ότι θα ξεκλειδώσει την ανεκμετάλλευτη δυναμική της Ελλάδας προσφέροντας σημαντική στήριξη στην οικονομία.

Συγκεκριμένα, βάσει υποδειγμάτων της ΕΤΕ σε παγκόσμιο δείγμα σχεδόν 170 χωρών, εκτιμήθηκε ότι η αναβάθμιση της Ελλάδας σε ευρωπαϊκό επίπεδο όσον αφορά (i) την τεχνολογία παραγωγής, (ii) τον βαθμό τυποποίησης των προϊόντων και (iii) τον τρόπο λειτουργίας των συνεταιρισμών θα μπορούσε να αυξήσει την άμεση συνεισφορά του αγροδιατροφικού τομέα στο ΑΕΠ κατά 9,1 δισ. ευρώ ετησίως (3,6 δισ. ευρώ μέσω αύξησης της παραγωγικότητας της ελληνικής γης και 5,5 δισ. ευρώ μέσω αύξησης του βαθμού τυποποίησης των προϊόντων).

Καθώς η αυξημένη αυτή δραστηριότητα θα οδηγούσε σε επιπλέον έμμεσο όφελος της τάξης των 3,1 δισ. ευρώ (σε τομείς όπως οι προμήθειες πρώτων υλών αγροτικής παραγωγής, συσκευασία τροφίμων κ.α.), το συνολικό ετήσιο όφελος εκτιμάται ότι προσεγγίζει τα 12,2 δισ. ευρώ (ή 6,9% του ΑΕΠ) δημιουργώντας δυνητικά περίπου 200.000 νέες θέσεις εργασίας.

Σύμφωνα με την έρευνα οι βασικές αδυναμίες που φαίνεται να περιορίζουν σήμερα τις επιδόσεις του εγχώριου αγροτικού τομέα συνοψίζονται στις εξής:

Η ελληνική αγροτική παραγωγή είναι κατακερματισμένη σε πολύ μικρές εκμεταλλεύσεις οικογενειακού χαρακτήρα (με μέσο μέγεθος 48 στρέμματα, έναντι 125 στρέμματα σε άλλες μεσογειακές χώρες), γεγονός που αυξάνει το κόστος παραγωγής ανά μονάδα προϊόντος και παράλληλα περιορίζει τη διαπραγματευτική δύναμη των παραγωγών.
Το πρόβλημα αυτό εντείνεται από το γεγονός ότι το μειονέκτημα μεγέθους δεν έχει αντισταθμισθεί με τη σύσταση αποτελεσματικών συνεταιρισμών.

Οι ελληνικοί αγροτικοί συνεταιρισμοί καλύπτουν μόλις το 1/5 της ελληνικής παραγωγής (έναντι 40% στην Ευρώπη), ενώ η δομική τους λειτουργία δεν εστιάζει στην επίτευξη επιχειρηματικών στόχων αλλά σε μεγάλο βαθμό περιορίζεται στη διανομή των επιδοτήσεων.

 

 

πηγή : newmoney.gr

http://bit.ly/1NatWjd

Δείτε επίσης τα εξής:

Πανεπιστήμιο Αθηνών: Ποια επαγγέλματα θα έχουν αν... Κατασκευές, εστίαση, αγροτοκτηνοτροφία, μεταφορές και υγεία είναι οι πέντε κλάδοι που θα εμφανίσουν τη μεγαλύτερη ανάκαμψη στην αγορά εργασίας τα επόμ...
Ρόδι… το πιο παρεξηγημένο φρούτο με της 14 θ... Ένα από τα πιο παρεξηγημένα φρούτα, το ρόδι αν και έχει απίθανη γεύση και πολλά θρεπτικά συστατικά, αγνοείται επιμελώς από τους περισσότερους, που είτ...