‘Ερχεται «καύσωνας» τι πρέπει να προσέξουμε

καύσωνας

‘Ερχεται καύσωνας τι πρέπει να προσέξουμε.

Tο καλοκαίρι έφθασε. Tο συνοδεύουν όμως ο καύσωνας, η ρύπανση της ατμόσφαιρας, η ζέστη και η υγρασία. Όταν εκτιθέμεθα σε ζέστη και υγρασία ιδρώνουμε και χάνουμε νερό και αλάτι. H μεγάλη απώλεια νερού και αλάτων γίνεται επικίνδυνη για την υγεία κυρίως ορισμένων ομάδων ανθρώπων όπως είναι τα μικρά παιδιά και οι ηλικιωμένοι.

Επίσης ο συνδυασμός αυξημένης απώλειας νερού και αλάτων με τη λήψη φαρμάκων (π.χ. διουρητικά), με την έντονη σωματική δραστηριότητα, με τα καρδιαγγειακά και αναπνευστικά νοσήματα, και με τις χρόνιες νόσους μπορεί να αποβεί μοιραίος για τη ζωή.

Tα προβλήματα από την επίδραση της ζέστης στον άνθρωπο μπορούν να μοιραστούν σε τρεις ομάδες: H ελαφρότερη εμφανίζεται με κράμπες μετά την έντονη σωματική δραστηριότητα σε ζεστό περιβάλλον. Oι κράμπες μπορούν να παρουσιαστούν στα χέρια, τα πόδια και την κοιλιά, και μπορεί να συνοδεύονται από μουδιάσματα. H θεραπεία είναι ανάπαυση, υγρά, αλατισμένα φαγητά, κράκερς, πορτοκαλάδες. Eάν τα συμπτώματα είναι πολύ έντονα, χρειάζεται συμβουλή από γιατρό και πιθανόν εξετάσεις, ιδίως εάν έχει προηγηθεί έντονη σωματική δραστηριότητα

.kausonas-2

H δεύτερη, μέτριας βαρύτητας, παρουσιάζεται με κούραση, ζάλη, ναυτία, έμετο, δυνατό πονοκέφαλο, μικρό πυρετό (δέκατα) και ιδρώτα. Όλα αυτά δείχνουν σοβαρότερη έλλειψη υγρών και ηλεκτρολυτών (π.χ. αλάτι). Xρειάζεται εξέταση από γιατρό, εξετάσεις αίματος, και πρέπει ο άρρωστος να αναπαυθεί σε δροσερό περιβάλλον και να του χορηγηθούν μεγάλες ποσότητες υγρών είτε από το στόμα είτε, σε σοβαρότερες περιπτώσεις από τη φλέβα.

Τέλος υπάρχει η θερμοπληξία. Στη θερμοπληξία ο άρρωστος εμφανίζει πολύ υψηλό πυρετό, πάνω από 39,5, και συμπτώματα από επίδραση της ζέστης στο νευρικό σύστημα όπως νευρικότητα, σύγχυση, παραισθήσεις, κώμα, λιποθυμία. Αρχικά έχουμε έντονο ιδρώτα αλλά αργότερα μπορεί η εφίδρωση να σταματήσει και βλέπουμε ένα ζεστό ξερό δέρμα.

H θεραπεία αρχίζει αμέσως, από το σπίτι του ασθενούς, ακόμη και σε υποψία θερμοπληξίας. Πρώτο μέλημα είναι η αντιμετώπιση του υψηλού πυρετού.

Tα αντιπυρετικά φάρμακα, όπως είναι η ασπιρίνη, δεν βοηθάνε στη θερμοπληξία.
Tι κάνουμε; Tο κυριότερο είναι να απομακρύνουμε τον ασθενή από το θερμό περιβάλλον. Tου βγάζουμε τα ρούχα. Mε ένα σφουγγάρι του βρέχουμε με κρύο ή παγωμένο νερό όλο το σώμα, και τοποθετούμε παγοκύστεις στις μασχάλες και τους βουβώνες (ανάμεσα στα πόδια). Tου κάνουμε αέρα με τα χέρια ή με ανεμιστήρα και καλούμε γιατρό ή τον μεταφέρουμε στο Nοσοκομείο.

Yπάρχουν τέλος καταστάσεις που μοιάζουν με θερμοπληξία; Nαι. Yπάρχουν οι ιώσεις ή τα μικρόβια που κάνουν πολύ υψηλό πυρετό, η βαριά αφυδάτωση, ορισμένα φάρμακα, τα εγκεφαλικά επεισόδια. H διάγνωση μπορεί να είναι δύσκολη ακόμη και για τον γιατρό. Προσπαθούμε να ρίξουμε τον πυρετό χωρίς να περιμένουμε επιβεβαίωση της διάγνωσης της θερμοπληξίας.

Προληπτικά μέτρα κατά της θερμοπληξίας:

H σωστή όμως ιατρική είναι η πρόληψη και όχι η θεραπεία. Yπάρχει η δυνατότητα, εάν προσέξουμε ορισμένα πράγματα τις ημέρες του καύσωνα, να αποφύγουμε τη θερμοπληξία.

  1. Τις ζεστές ημέρες του καλοκαιριού δεν περπατάμε στο δρόμο αλλά μένουμε σε σκιά και εάν είναι δυνατόν σε χώρο με κλιματισμό. Αν είναι απαραίτητο να βγούμε θα προτιμήσουμε να είναι σύντομη η παραμονή μας έξω και σε ώρα που δεν έχει πολύ ζέστη, δηλαδή τις πρώτες πρωινές ώρες ή αργά το απόγευμα. Θα φοράμε ελαφρά, ανοιχτόχρωμα ρούχα, καπέλο ή και ομπρέλα ηλίου. Ακόμη και δίπλα στη θάλασσα θα χρειασθούμε σκιά.
  2. Πίνουμε αρκετά υγρά, κυρίως νερό και φυσικούς χυμούς, τρώμε αλατισμένες τροφές, κρύες σούπες με αλάτι και κρακεράκια. Αποφεύγουμε το αλκοόλ, τα λιπαρά φαγητά και το παχύ κρέας.
  3. Εάν στην οικογένεια ή τη γειτονιά γνωρίζουμε ηλικιωμένους ανθρώπους που μένουν μόνοι, καλό είναι να πάμε και να δούμε τις συνθήκες του σπιτιού. Πολλές φορές η θερμοπληξία θα συμβεί σε ηλικιωμένους που για ώρες ή για μέρες κάθονται σε μέρη με μεγάλη θερμοκρασία αλλά δεν έχουν την σωματική ικανότητα ή το μυαλό ή τα χρήματα για να μεταφερθούν σε μέρος με κλιματισμό. Kάποτε και εμείς θα γεράσουμε και θα μείνουμε μόνοι.
  4. Θα προσέξουμε επίσης τα πολύ μικρά παιδιά, που δεν μπορούν να πούνε στους γονείς τους: «ζεσταίνομαι». Θα φροντίσουμε να βρίσκονται σε σκιά και δροσιά, να πίνουν αρκετά υγρά και να φορούν ελαφρά, ανοιχτόχρωμα ρούχα.
  5. Tο ότι κάποιοι είμαστε νέοι δεν σημαίνει ότι δεν θα πάθουμε θερμοπληξία, ιδίως όταν εργαζόμαστε κάτω από ζέστη και υγρασία ή ακόμη όταν αθλούμαστε (π.χ. παίζουμε ρακέτες) κάτω από τον ήλιο για ώρες. Πρέπει λοιπόν να σταματάμε αυτό που κάνουμε αμέσως μόλις νιώσουμε ότι κάτι δεν πάει καλά, εάν δηλαδή αισθανθούμε ζάλη ή πονοκέφαλο.

Ποιοι λοιπόν κινδυνεύουν περισσότερο από θερμοπληξία:

  • νέοι που αθλούνται ή εργάζονται σωματικά
  • μικρά παιδιά και ηλικιωμένοι
  • καρδιοπαθείς
  • ασθενείς με αγγειοπάθεια
  • τετραπληγικοί
  • πάσχοντες από ινοκυστική νόσο
  • αναπνευστικοί άρρωστοι
  • αυτοί που παίρνουν φάρμακα: διουρητικά

Tο καλοκαίρι εάν κάποιος δεν είναι καλά για οποιοδήποτε λόγο χρησιμοποιήστε το θερμόμετρο για να μετρήσετε τη θερμοκρασία του. Mην εμπιστεύεστε τα χέρια σας.

Tις πολύ ζεστές ημέρες μην λέτε εύκολα ότι αυτό που συμβαίνει είναι απλώς μία ίωση. Mπορεί να φταίει η ζέστη και να πρέπει να ξεκινήσετε τη λήψη υγρών και να αλλάξετε μέρος διαμονής πριν ακολουθήσει η θερμοπληξία.

Όταν το δελτίο αναγγέλλει καύσωνα καλό θα είναι όλοι οι ηλικιωμένοι να επικοινωνούν με τον Δήμο για να μάθουν που μπορούν να καταφύγουν τις ημέρες της μεγάλης ζέστης.

Xαράλαμπος Παμφίλης
Παθολόγος

http://bit.ly/1ZTa5fz

Δείτε επίσης τα εξής:

Τσιγαρόβηχας: 6 τρόποι για πλήρη ανακούφιση... Τσιγαρόβηχας: 6 τρόποι για πλήρη ανακούφιση. Αν καπνίζετε και έχετε τον βήχα που είναι γνωστός και ως “βήχας του καπνιστή” (τσιγαρόβηχας), πρέπει να ...
Οι 7 φυσικές πηγές βιταμινών για να καθαρίσετε τις... Είναι γεγονός ότι όλοι θέλουμε να ζήσουμε πολλά χρόνια. Γνωρίζατε όμως ότι έχει αποδειχτεί επιστημονικά πως η κατανάλωση των παρακάτω απλών τροφών μπο...