Άντρες της αρχαιότητας «βγαίνουν στο φως»

«Ντιμπέιτ» με τους πολιτικούς της αρχαιότητας

Τριάντα πολιτικοί άντρες της αρχαιότητας «βγαίνουν στο φως» και αποκαλύπτουν χαρακτηριστικά του προσώπου και της πολιτικής τους.

greekaffair.2gr

Η καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας στο Α.Π.Θ., Θεοδοσία Στεφανίδου-Τιβερίου, η πλέον ειδική στην αρχαία γλυπτική, κυρίως της ρωμαϊκής αυτοκρατορικής περιόδου, «βγάζει» από το Μουσείο Εκμαγείων της Φιλοσοφικής Σχολής, στο οποίο είναι διευθύντρια, 30 εντυπωσιακά εκμαγεία και αντίγραφα έργων γλυπτικής που αποδίδουν κεφαλές πολιτικών προσώπων της αρχαιότητας. Παρουσιάζει έτσι στο κοινό αυτοκράτορες και πολιτικούς άντρες που οι πολίτες αποθέωσαν στήνοντας εντυπωσιακούς ανδριάντες ή καθαίρεσαν, γκρεμίζοντας αγάλματα και σβήνοντας τα ονόματά τους από κάθε δημόσιο έγγραφο.  Η εικόνα του πολιτικού ανδρός από τον Περικλή ως τον Θεοδόσιο Β’» εγκαινιάζεται στις 14 του μήνα και φιλοξενεί περίπου 30 εκμαγεία και αντίγραφα έργων γλυπτικής -από ένα σύνολο 600 έργων-, που αποδίδουν κεφαλές πολιτικών προσώπων της αρχαιότητας, ενώ συνοδεύεται από πλούσιο συμπληρωματικό υλικό, κείμενα και εικόνες.«Πρόκειται για εκμαγεία και αντίγραφα έργων, τα πρωτότυπα των οποίων βρίσκονται στις προθήκες ελληνικών και ευρωπαϊκών μουσείων. Το θέμα είναι εξαιρετικά επίκαιρο, καθώς, όπως σήμερα οι πολιτικοί περνούν τα μηνύματά τους μέσα από τη δημόσια εικόνα τους, το ντύσιμό τους, τις κινήσεις τους, τη στάση του σώματος, έτσι και τότε οι ανδριάντες »μιλούσαν» και έστελναν μηνύματα».

greekaffair.3gr

Για παράδειγμα η κολοσσιαία κεφαλή του Κωνσταντίνου, που βρίσκεται στα Μουσεία του Καπιτωλίου, έχει μεγάλα μάτια με αυστηρό βλέμμα. Είναι η εποχή που ο αυτοκράτορας μετατρέπεται σε μονάρχη και απαιτεί από τους υπηκόους του να τον προσκυνούν. Στην κεφαλή του πρώτου Ρωμαίου αυτοκράτορα, Αυγούστου, που εκτίθεται στη γλυπτοθήκη NyCarlsberg της Κοπεγχάγης, κυριαρχεί σκόπιμα ο ιδεαλισμός, απουσιάζουν τα πραγματικά χαρακτηριστικά, έχει ιδεαλιστικά χαρακτηριστικά. Αλλά και στην κεφαλή του Περικλή, που προέρχεται από το Antikensammlung του Βερολίνου, ένα ρωμαϊκό αντίγραφο από πρωτότυπο του 430 π.Χ., του γλύπτη Κρησίλα, που κοσμούσε την Ακρόπολη, ξεχωρίζει το κράνος του, σύμβολο εξουσίας και δύναμης και τα χαρακτηριστικά του προσώπου είναι εξιδανικευμένα. «Οι σύγχρονες κοινωνίες διαθέτουν μια μεγάλη γκάμα μέσων επικοινωνίας και μετάδοσης πληροφοριών και μηνυμάτων. Στην αρχαιότητα τον ρόλο των media αναλαμβάνουν τα έργα τέχνης που ιδρύονται στους δημόσιους χώρους, και κυρίως οι ανδριάντες» Μέσω αυτών προπαγανδίζονται οι ιδέες και τα επιτεύγματα των τιμώμενων, προβάλλονται οι ευεργεσίες και οι αρετές τους, οι οποίες διατηρούνται και στη μνήμη των κατοπινών γενεών. Ομοίως η καθαίρεση ανδριάντων των πολιτικών προσώπων που περιπίπτουν σε δυσμένεια δείχνει τη μεγάλη πολιτική σημασία τους.

greekaffair.6gr

Τον σημαντικότερο ρόλο στους ανδριάντες κατέχει η εικονιστική κεφαλή, το πορτρέτο. Ανάλογα με την περίπτωση προβάλλονται λιγότερο ή περισσότερο τα πραγματικά χαρακτηριστικά του προσώπου. Το αρχαίο πορτρέτο δεν αποτελεί συνεπώς πιστή απόδοση της πραγματικότητας. Είναι μια έντεχνη δημιουργία που πηγάζει από ιδεολογικά κίνητρα.

http://bit.ly/1VDQrnp

Δείτε επίσης τα εξής:

“Tempo y emoción” Μαρία Ρεμπούτσικα: βιολί και τρα... Πολυχώρος Πολιτισμού «διέλευσις» Σάββατο 21 Φεβρουαρίου 2015, ώρα 22:00 Η γνωστή συνθέτρια και ερμηνεύτρια Μαρία Ρεμπούτσικα θα μας ταξιδέψει με το ...
FUGA” από Σάββατο 19 Μαρτίου 2016 στο θέατρο OLVIO... “FUGA”του πολυβραβευμένου Jordi Galceran από Σάββατο 19 Μαρτίου 2016 στο θέατρο OLVIO.  Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ Σκηνοθεσία: Νικορέστης Χαν...