Συνέντευξη: Αντώνης Στελιάτος Πρόεδρος ΕΠΕΣΤ – THE GRAND PARTY !

συνέντευξη-αντώνης-στελιάτος

Συνέντευξη: Αντώνης Στελιάτος Πρόεδρος ΕΠΕΣΤ στον Κυριάκο Τσικορδάνο.

Κ. Στελιάτο, ευχαριστώ που μας καλέσατε στο σκάφος εδώ στη Μαρίνα Ζέας για να πραγματοποιήσουμε αυτήν την πολύ σημαντική συνέντευξη.

Εγώ ευχαριστώ ….

Πρόεδρε, λίγες ημέρες πριν ολοκληρωθεί και αυτή η χρονιά, θα ήθελα να μου πεις ποια είναι η γεύση που έχεις αποκομίσει από τη φετινή πορεία του θαλάσσιου τουρισμού;

Η χρονιά που πέρασε ξεκίνησε αρκετά αισιόδοξα όμως οι εκλογές, το grexit, τα capital control, το Δημοψήφισμα, συνέβαλαν στο φρενάρισμα της πολύ καλής χρονιάς που διαφάνηκε. Αποτέλεσμα η αγορά του ελληνικού yachting για άλλη μια χρονιά να μην ακολουθήσει την γενική άνοδο του τουρισμού.

Τι έφταιξε πιστεύετε και δεν μπόρεσε να ακολουθήσει την γενική άνοδο του τουρισμού; Ποια είναι η γνώμη σας;

Οι αιτίες που φρέναραν την άνοδο της αγοράς των ναυλώσεων στο ελληνικό yachting είναι πολλές και δυστυχώς έχουν καταφέρει να φτάσουν σε αυτήν την κάκιστη κατάσταση.

Δεν έχει εφαρμοστεί άμεσα ο νόμος προς τους Ναυλωτές ξένων σκαφών, που μέχρι και τώρα που μιλάμε δεν εφαρμόζουν το Νόμο 4256/2014.

Το άρθρο 3 του ως άνω Νόμου περιγράφεται ως εξής:

«Η εκτέλεση σύμβασης ναύλωσης, στην οποία ο τόπος παράδοσης και ο τόπος επαναπαράδοσης του πλοίου αναψυχής βρίσκονται στην Ελληνική Επικράτεια, επιτρέπεται στα ακόλουθα πλοία αναψυχής: α) υπό σημαία ελληνική ή άλλου κράτους – μέλους της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., καθώς και β) υπό σημαία κράτους εκτός της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., ολικού μήκους άνω των τριάντα πέντε (35) μέτρων, εφόσον είναι κατασκευασμένα κατά το μεγαλύτερο μέρος τους από μέταλλο ή πλαστικό και έχουν μεταφορική ικανότητα άνω των δώδεκα (12) επιβατών ».

Πρόεδρε, δημοσιογραφικές μου πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχουν πάρα πολλά επαγγελματικά σκάφη σήμερα στο αιγαίο πέλαγος που εκτελούν ναυλώσεις χωρίς να διαθέτουν τα απαραίτητα έγγραφα. Είναι αλήθεια;

Ναι Κυριάκο, πράγματι οι πληροφορίες είναι σωστές, τα υπό Ευρωπαϊκή σημαία, επαγγελματικά εκτελούν ναυλώσεις χωρίς να είναι εγγεγραμμένα στο Ηλεκτρονικό Μητρώο όπως προβλέπει ο νόμος, τα δε σκάφη με σημαία τριτοκοσμική οργιάζουν σε ναυλώσεις στα πελάγη μας.

Αποτέλεσμα, δεν εισπράττουμε ΦΠΑ ναύλωσης, φόρους, δεν γίνονται ναυλοσύμφωνα, δεν πληρώνουν ΝΑΤ, δεν έχουν οργανικές συνθέσεις πληρωμάτων όπως προβλέπει το Υπουργείο Ναυτιλίας, τα υπό ελληνική σημαία επαγγελματικά μένουν δεμένα και στους Έλληνες ναυτικούς θα συνεχίσει να μεγαλώνει η ανεργία!  

Εάν κάποιος έβλεπε τι σκάφη κυκλοφορούσαν στα ελληνικά πελάγη το καλοκαίρι θα αισθανόταν μεγάλη θλίψη. Όλες οι σημαίες και ειδικά κόκκινη, σε ολόκληρο το Αιγαίο. Σπάνια η γαλανόλευκη. Είναι λυπηρό!!!

Με το ηλεκτρονικό μητρώο για τα σκάφη τι γίνετε;

Πολύ σημαντική η ερώτηση σου. Ο Νόμος Βαρβιτσιώτη τον Απρίλιο του 2015 στηρίχθηκε στο Ηλεκτρονικό Μητρώο. Ήταν μεγάλη η σημασία του! Διότι όποιο σκάφος με οποιαδήποτε σημαία πλέει στα ελληνικά χωρικά ύδατα θα έπρεπε να ανακοινώνεται στο Ηλεκτρονικό Μητρώο που θα υπήρχε στο Υπουργείο Ναυτιλίας. Τι σκάφος είναι, ιδιωτικό, επαγγελματικό, τι μεταφέρει, ιδιώτες, ναυλωτές, τι σημαία είναι και πόσο χρονικό διάστημα θα παραμείνει στην Ελλάδα.

Δυστυχώς όμως και λυπάμαι πολύ που το λέω αλλά Ηλεκτρονικό Μητρώο δεν υπάρχει μέχρι σήμερα με αποτέλεσμα να μην εισπράττει η χώρα μας εκατομμύρια πολλά και να μην βοηθιέται η ελληνική οικονομία. Ένα θα σου πω, για παράδειγμα οι γείτονες μας οι Κροάτες, εισπράττουν από όποιο σκάφος εισέρχεται στα Κροατικά χωρικά ύδατα, είτε ιδιωτικό είτε επαγγελματικό, για μια εβδομάδα παραμονής 700 €!!! Και προμηθεύει το σκάφος με ειδικό σήμα!!! Άρα τελικά μήπως είναι επιτακτική η ανάγκη εφαρμογής του Ηλεκτρονικού Μητρώου.

Πρόεδρε, τι ακριβώς είναι η ΕΠΕΣΤ στην Ελλάδα; Ποιός είναι ο ρόλος της και πόσα μέλη είναι εγγεγραμμένα;

Είναι η Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, όπου ιδρύθηκε σαν Σωματείο 13/12/1973. Η ΕΠΕΣΤ εκπροσωπεί τα ενδιαφέροντα των  Ελλήνων Πλοιοκτητών που έχουν επαγγελματικά σκάφη αναψυχής.

Κατηγορίες Επαγγελματικών Τουριστικών Σκαφών.

  1. A) Επανδρωμένα (crewed)

Μικρά Κρουαζιερόπλοια (small cruise ships) χωρητικότητας μέχρι 100 επιβατών και μέχρι 70 ατόμων πλήρωμα.  

Μηχανοκίνητα μέχρι 12 επιβατών και 4-20 άτομα πλήρωμα.

  1. B) Μη Επανδρωμένα (bareboat) Ιστιοπλοϊκά και μηχανοκίνητα μέχρι 24 μέτρα με η άνευ πληρώματος

Η Νομοθεσία που διέπει τα επαγγελματικά σκάφη του κλάδου μας είναι ο Ν.4256/2014 (ΦΕΚ 92 Α΄/14-4-2014)

Θεωρούμε πώς κάθε κυβέρνηση θα πρέπει να στηρίζει το θεσμικό εκπρόσωπο των Ελληνικών Πλοιοκτητών συμφερόντων για τους κυρίως κάτωθι λόγους:

Μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου λόγω της μοναδικότητας της Ελλάδας παγκοσμίως, με 4,800 νησίδες, 1,200 νησιά χιλιάδες και 16,000 χμ. ακτογραμμής.

Εκπροσωπούμε πλοιοκτήτες περισσοτέρων από 2,500 Ελληνικών Επαγγελματικών Τουριστικών Σκαφών.

Προσφέρουμε πάνω από 3,000 άμεσες θέσεις εργασίας σε Έλληνες Ναυτικούς φτάνοντας σε ένα σύνολο 7,000 εργαζομένων κατά τη λειτουργική περίοδο, ενώ υπολογίζεται ότι απασχολούνται 40,000 άτομα σε έμμεσες θέσεις εργασίας παραπλεύρων επαγγελμάτων.

Ο τζίρος του κλάδου εκτιμάται σε ύψος 350.000.000 ευρώ ετησίως με περίπου το 98% σε συνάλλαγμα (εισροή πόρων στην Εθνική οικονομία- έμμεσες εξαγωγές).

Ο συνολικός τομέας των Ελληνικών Επαγγελματικών Σκαφών έχει συνεισφέρει μέχρι και στο 3,8% του ΑΕΠ με τεράστια δυναμική περαιτέρω ανάπτυξης, που θα εξαρτηθεί και από την βοήθεια και συμπαράσταση της Πολιτείας.

Αγωνιζόμαστε για ένταξη σε αναπτυξιακά προγράμματα ώστε να  δικαιούνται κρατικής ενίσχυσης τα επενδυτικά σχέδια  επιχειρήσεων του κλάδου μας (επιχειρήσεις πλοιοκτήτριες επαγγελματικών τουριστικών σκαφών δυναμικότητας μέχρι 100 επιβατών -ΣΤΑΚΟΔ  634.0). Τα οποία θα πυροδοτήσουν τεράστια ανάπτυξη στην οικονομία και θα εκτινάξουν την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Με το ΦΠΑ τι γίνεται;

Τα νέα φορολογικά μέτρα ήλθαν να πλήξουν βαθύτερα και άνισα το Ελληνικό  επαγγελματικό τουριστικό σκάφος, αφού κατατάσσουν παραδόξως τις ναυλώσεις αυτού στην κατηγορία του 23% Φ.Π.Α.

Η Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, στα πλαίσια της ανάκαμψης της Ελληνικής Οικονομίας και της χώρας μας, συμφώνησε στην αύξηση του ΦΠΑ στα ναυλοσύμφωνα.

Όμως γιατί στα Ξενοδοχεία 13% και από 1 Οκτωβρίου και στα επαγγελματικά σκάφη 23% και από 20 Ιουλίου? Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την ακύρωση ναυλώσεων διότι οι συμφωνίες υπογράφονται μήνες πριν, ίσως και χρόνο.  

Ενώ αντίθετα οι ανταγωνιστικές χώρες το ΦΠΑ που πληρώνουν οι ναυλωτές σκαφών στις ναυλώσεις είναι χαμηλό ως μηδενικό…

Ιταλία 6%

Κροατία 6,5%

Τουρκία 0%

0%!!!… τα συμπεράσματα δικά σας. Τι ζητάμε? Να είμαστε ανταγωνιστικοί!!!

Η ρύθμιση αυτή είναι και άδικη και παράλογη για το ελληνικό yachting.

Με τις υποδομές στα ελληνικά νησιά τι γίνεται; Καλύπτουμε τις ανάγκες του θαλάσσιου τουρισμού;  Η είναι αλήθεια, ότι οι Μαρίνες δεν θεσπίζουν τιμολόγια μειωμένα για τον ελλιμενισμό των ελληνικών επαγγελματικών τουριστικών σκαφών ώστε να βοηθήσουν τον περισσότερο πληγέντα χώρο του επαγγελματικού θαλάσσιου τουρισμού;

Δυστυχώς ο ελληνικός θαλάσσιος τουρισμός και πιο συγκεκριμένα το ελληνικό yachting είναι πιο αδικημένη και απαξιωμένη εναλλακτική μορφή τουρισμού. Γιατί όμως? Ίσως η λέξη σκάφος ή « σκαφάτος » προκαλεί την κοινωνία. Όμως ο επαγγελματίας της ελληνικής σημαίας δεν είναι αυτός και παραθέτω τους λόγους.

Το ελληνικό yachting συνεισέφερε με 3,8% από το 18% που συνεισέφερε ο τουρισμός στο ΑΕΠ. Η ζώνη Περάματος λειτουργεί με το 90% των επαγγελματικών πλοίων. Πόσες ειδικότητες υπάρχουν που ασχολούνται με τα επαγγελματικά πλοία? Δεκάδες!!!Περίπου 3.200 Έλληνες ναυτικοί απασχολούνται στα ελληνικά τουριστικά πλοία, ναυτολογημένοι στο ΝΑΤ. Άρα το ελληνικό yachting συνεισφέρει στο ΝΑΤ τα μέγιστα!!!

Δίνουν ζωή στα απομακρυσμένα ελληνικά νησιά, στα οποία η πρόσβαση είναι δυνατή μόνο με σκάφος, διότι οι άγονες γραμμές περνάνε μία φορά την εβδομάδα. Δουλεύουν τα εστιατόρια, τα bar, τα καταστήματα. Με λίγα λόγια τονώνεται η τοπική οικονομία και κοινωνία. Οι μαρίνες με την μόνιμη θέση των επαγγελματικών σκαφών κερδίζουν. Ασχέτως αν δεν υπάρχει μειωμένο επαγγελματικό τιμολόγιο.

Η Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού ζητάει στενή συνεργασία με τα αρμόδια Υπουργεία, Οικονομία, Ναυτιλίας και Τουρισμού και με όλους τους φορείς του θαλάσσιου τουρισμού, ώστε η μαγική αυτή χώρα να γίνει το κέντρο του παγκόσμιου yachting και να αναδείξουμε την πολυνησία μας, τις θάλασσές μας, τον πολιτισμό μας και την φιλοξενία που μόνο ο Έλληνας γνωρίζει. Μπορούμε!!!   

Πρόεδρε είναι αλήθεια ότι εδώ και μερικά χρονιά έχει ξεκινήσει ένας άτυπος ανταγωνισμός μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στο Αιγαίο;

Ναι πράγματι είναι αλήθεια αυτό που λες. Είμαστε σε άτυπο ανταγωνισμό στο Αιγαίο με αντίστοιχα Τούρκικα συμφέροντα. Όπως όλοι γνωρίζουμε το yachting και τα μικρά κρουαζιερόπλοια απευθύνονται στον υψηλού οικονομικού επιπέδου τουρίστα και αποφέρει στη χώρα υπερδιπλάσια κατά κεφαλήν έσοδα από την μεγάλη κρουαζιέρα και πενταπλάσια περίπου από αυτά του μέσου χερσαίου τουρίστα.

Το ελληνικό yachting δίνει ζωή στα πιο απομακρυσμένα νησιά και νησίδες της χώρας μας, που κυρίως λόγω ανεπαρκούς υποδομής είναι αδύνατον να τα επισκεφθούν μεγάλα κρουαζιερόπλοια. Συνεχίζουμε αδιάκοπα την προσπάθεια δημιουργίας περισσοτέρων θέσεων Ελλιμενισμού στην Ελλάδα. Οι θέσεις ελλιμενισμού ανά χμ. ακτογραμμής είναι 0,5 για την Ελλάδα όταν ο μέσος όρος των χωρών Μεσογείου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και Τουρκίας είναι 8,9 πράγμα που σημαίνει ότι θα έπρεπε να έχουμε πάνω από 142,000 θέσεις ελλιμενισμού, με συνέπεια 142,000 έμμεσων θέσεων εργασίας σε υποστηρικτικούς για το yachting κλάδους.

Αγωνιζόμαστε κατά της παράνομης ναύλωσης σκαφών μεγιστοποιώντας έτσι τις κρατικές εισπράξεις, προστατεύοντας την Ελλάδα από την φοροδιαφυγή.

Ποιοι είναι οι στόχοι σας σαν ΕΠΕΣΤ;

Στόχος μας είναι ενισχύουμε τον θεματικό τουρισμό (ιστορικός, θρησκευτικός, επιστημονικός, γευσιγνωστικός, κλπ)

Πιέζουμε για την υπογραφή κοινής υπουργικής απόφασης  για την θέσπιση του leasing σύμφωνα με το Ν.4256/2014 (ΦΕΚ 92 Α΄/14-4-2014) το οποίο θα αναπτύξει την κατασκευή & πώληση σκαφών στην Ελλάδα.  

Στηρίζουμε ουσιαστικά εξολοκλήρου τη Ναυπηγό-επισκευαστική ζώνη με τα σκάφη και μικρά κρουαζιερόπλοια μας να κάνουν μεγάλες εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης το χειμώνα και αγωνιζόμαστε να πείσουμε την Πολιτεία για μετρά που θα έδιναν ζωή και θα έκαναν την ζώνη αυτή ανταγωνιστική των αντιστοίχων ναυπηγό-επισκευαστικών ζωνών της Μεσογείου.

Κατασκευάζουμε  μικρά κρουαζιερόπλοια (small cruise ships) και “Mega Yachts” με κόστος δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ έκαστο, δίνοντας πνοή ζωής σε ολόκληρη τη κατασκευαστική ζώνη.

Πρόεδρε, για πρώτη φορά φέτος ο Πειραιάς θα φιλοξενήσει τον ερχόμενο Μάιο 2016 το Charter Yacht Show, τη μεγαλύτερη έκθεση θαλάσσιου τουρισμού στη χώρα μας!

Μετά από δεκαπέντε χρόνια  της διοργάνωσης East Med Yacht Show, στον Πόρο αποφασίσαμε ότι ο Πειραιάς θα είναι το επόμενο μέρος που θα οργανωθεί το East Med Yacht Show διότι αρχίζει και παίρνει άλλες διαστάσεις μεγάλες.

Ο Πόρος ποια δεν είναι μικρός μεν αλλά διάφορα προβλήματα που δημιουργήθηκαν  και κυρίως τα οικονομικά θέματα που μαστίζουν την χώρα μας, δεν επιτρέπουν πια στα σκάφη να έχουν την ευκαιρία με πετρέλαια και με έξοδα δικά μας η των ξένων που φιλοξενούμε να είναι στον Πόρο.

Τι ακριβώς θα γίνει εκείνες τις ημέρες;

Θα έχουμε 100 σκάφη επαγγελματικά στην προβλήτα  (Α ) της Μαρίνας Ζέας στον Πειραιά που ευγενώς μας παραχώρησε η Μαρίνα Ζέας, οπού είναι και ο χορηγός μας, θα επισκεφτούν τα σκάφη αυτά από 13 ως 18 Μαΐου, περίπου 500 ξένοι tour operators, Yacht Brokers και Travel Agents.

Επίσης θα γίνουν παράλληλα events με δυο ξεχωριστές ημερίδες στο Ναυτικό  Μουσείο που μας παραχωρήθηκε ευγενώς από την πρόεδρο κ. Αναστασία Παλούμπη.

Θα είναι εκείνες της ημέρες ανοικτό και στην διάθεση του κοινού.  Θα μπορεί να το επισκεφτεί όποιος επισκεφτεί την έκθεση και φυσικά θα πραγματοποιούνται διάφορα κοκτέιλ, διάφορα πάρτι στα σκάφη. Τέλος να πούμε ακόμα ότι θα υπάρχουν 30-40 περίπτερα  που θα έχουν να κάνουν με ότι αφορά το σκάφος και το θαλάσσιο τουρισμό και θα συμμετέχουν σε αυτά ο ΕΟΤ , η Περιφέρεια, ο Δήμος Πειραιά και αρκετοί άλλοι …

Τι ακριβώς σημαίνει το γεγονός αυτό  και πόσο σημαντικό είναι για το θαλάσσιο τουρισμό μας;

Κοίταξε, είναι ένα πολύ σημαντικό γεγονός γιατί το λιμάνι του Πειραιά είναι το μεγαλύτερο στην Ευρώπη και επίσης στόχος είναι μαζί με τον Δήμο Πειραιά μέσα από την προβολή και την μεγάλη έκταση που θα πάρει εκείνες της μέρες ο Πειραιάς να διεκδικήσει τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης το 2021.

Πρόεδρε, πως αντέδρασε ο Δήμος Πειραιά και οι υπόλοιποι φορείς στο άκουσμα το να διοργανωθεί  στο Πειραιά ένα μεγάλο γεγονός εκείνες τις μέρες, όπως είναι το East Med Yacht Show;

Ο δήμαρχος Πειραιά, ο Γιάννης Μοράλης, μόλις έμαθε ότι θέλουμε να γίνει το East Med Yacht Show στον Πειραιά, το αγκάλιασε και αστραπιαία συμφωνήσαμε ότι θα τεθεί το σαλόνι του υπό την αιγίδα του Δήμου.

Παράλληλα, όλοι οι φορείς, βιομηχανικό επιμελητήριο, ναυτικό επιμελητήριο, η ένωση έμπορων,  η ένωση  εστιατορίων  και γενικά όλοι οι τοπικοί φορείς του Πειραιά αγκάλιασαν πολύ ζεστά το εγχείρημα αυτό βλέποντας το ως μια ευκαιρία να λειτουργήσει ο Πειραιάς ως κίνητρο και να επισκεφτεί ο κόσμος εκείνες της ημέρες τον Πειραιά.

Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να στείλετε για το Θαλάσσιο τουρισμό;

Ευελπιστώ το 2016 να είναι καλύτερα τα  πράγματα να υπάρχει μια πιο άμεση και πιο φιλική συνεργασία κράτους και ιδιοκτήτες σκαφών ενώ παράλληλα να βοηθήσουμε να αυξηθεί ο τουρισμός στην χώρα μας γιατί τονίζω δυο είναι οι βασικοί πυλώνες της οικονομίας στην χώρα μας : ο τουρισμός και οι ναυτιλία. H γνώμη μου είναι ότι ο τουρισμός πρέπει να είναι για όλους τους  Έλληνες εθνική υπόθεση.

Συνέντευξη:  Κυριακός Τσικορδάνος  

http://bit.ly/1qv3r3A

Δείτε επίσης τα εξής:

Γιώργος Χωραφάς, «Ήθελα να γίνω ένας άλλος Χένρυ Μ... Αποκλειστική Συνέντευξη: Ο διεθνής Έλληνας ηθοποιός Γιώργος Χωραφάς από το Παρίσι μίλησε τηλεφωνικά, για την νέα ταινία στην οποία πρωταγωνιστεί "Ξα μ...
East Med Yacht Show 2016: Party VERNICOS YACHTS | ... Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε στις 14/5 το wine πάρτι που διοργάνωσε η γνωστή εταιρεία VERNICOS YACHTS. Αρκετοί ήταν αυτοί που περάσαν το Σάββατο 14/5...