Συνέντευξη: Πηνελόπη Σχιζοδήμου

Πηνελόπη Σχιζοδήμου

Η Πηνελόπη Σχιζοδήμου μιλάει στον Κυριάκο Τσικορδάνο – «Για μένα η ζωγραφική ήταν πάντα μέσα στο μυαλό και στην ψυχή μου, με ανάγκαζε σε περιπλάνηση…»

Που γεννηθήκατε ; Και που βιώσατε τα εφηβικά σας χρόνια;

Γεννήθηκα στα Τρίκαλα, περιπλανώμενη πάνω σε ράγες… (ο πατέρας μου σιδηροδρομικός στο επάγγελμα) ανάμεσα στο Βόλο και στην Καρδίτσα.

Τα παιδικά μου χρόνια τα θυμάμαι γεμάτα από πειθαρχία.. μουσική και μοναξιά.

Ήμουν κορίτσι.., μοναχοπαίδι και αυτό από μόνο του αποτελούσε μια μεγάλη δυσκολία… για την εποχή !!

Τα εφηβικά μου χρόνια ήταν στιγματισμένα από το δημοτικό τραγούδι, μυρουδιές πανηγυριών, τον Ξαρχάκο τον Χατζιδάκη, και αρχίζοντας να ανακαλύπτω   την ξένη μουσική με τον Elvis Presley, τους Beatles, τον Jimi Hendrix,…και πάντα στη μασχάλη ένα τετράδιο ζωγραφικής.

Η ζωγραφική ήταν πάντα μέσα στο μυαλό και στην ψυχή μου, με ανάγκαζε σε περιπλάνηση.., μαζί της ‘’εκτέθηκα’’  σχεδόν σ’ ολο τον κόσμο, (χαμόγελο) εικονικά και πραγματικά.

 12043098_906014649477324_6932629572072271436_n

Πόσα χρόνια ασχολείστε με την ζωγραφική, τα ψηφιδωτά και τα βιτρό;

Όπως σας ανέφερα και προηγουμένως, σχεδόν από παιδική ηλικία με τη ζωγραφική και αργότερα ένοιωσα την ανάγκη να πειραματιστώ και με τη γλυπτική που την λατρεύω, καθώς επίσης και με διάφορες  τεχνικές στον εικαστικό  χώρο.

Ποια η σχέση σας με την δημιουργία των έργων σας  που σχηματίζετε κάθε φορά πάνω σε ένα τοίχο, σε ένα πίνακα, η σε κάποιο γυαλί, ποια είναι τα συναισθήματα που νιώθετε εκείνη την στιγμή;

Η φύση, ο άνθρωπος και η ζωή, αποτελούν για μένα την (πραγματικότητα)που προσπαθώ με το έργο μου να αποδώσω καλύτερα.

Όσον αφορά την καθημερινότητα, το κάθε τι μπορεί να αποτελέσει πηγή έμπνευσης, ανάλογα με την οπτική γωνία που βλέπει κανείς την εικόνα και τα γεγονότα, αρκεί το έμψυχο να λειτουργήσει ελεύθερα. Και μια λέξη ακόμα σε αναγκάζει να κάνεις βουτιές στην άβυσσο του μυαλού σου για να την  τεκμηριώσεις και να την  αποδώσεις με το δικό σου τρόπο και φαντασία.

Το  ζωγραφικό έργο είναι λέξεις με σχήματα και με χρώματα.

12063780_10204791501775167_6640550962617800365_n

 Για το κάθε δημιούργημα σας, χρησιμοποιείτε και διαφορετικά υλικά; Η όλα τα έργα σας αποτελούνται από κάποια συγκεκριμένα υλικά ανεξαρτήτως με τι θα δημιουργήσετε και τη σχήμα θα του δώσετε;

Τα θέματά μου είναι ποικίλα, ανάλογα με τα ερεθίσματα που δέχομαι. Τα υλικά που χρησιμοποιώ μπορεί να είναι ακρυλικά, λάδια, σινική μελάνι, τέμπερες , κάρβουνο, κ.α…

Μήπως  έχετε ένα δικό σας προσωπικό κώδικα επικοινωνίας με τα χρώματα πάνω στο έργο που δημιουργείται;

Οι πίνακες μου αποτυπώνουν την ψυχική κατάσταση που είμαι την στιγμή που δημιουργώ. Σχεδιάζω και γράφω σε τετράδια ό, τι νιώθω και μετά τα αποτυπώνω στους πίνακές μου.

Πολύ συχνά αισθάνομαι την ανάγκη να ζωγραφίσω συγκεκριμένα αντικείμενα αλλά μέσω ενός φίλτρου, ώστε να αποφύγω εντελώς την εικονογράφηση και να αιωρηθώ στη σφαίρα της  ουτοπίας.

Ο λόγος για τον οποίο επιλέγω να χρησιμοποιήσω το παράλογο και το μη σχηματικό, το αφηρημένο, το ανεικονικό στη δουλειά μου είναι επειδή με αυτόν τον τρόπο μόνο πιστεύω πως επιτυγχάνεται και προσδίδεται στην εικόνα μια απίστευτη δύναμη, την οποία η εικονογράφηση αδυνατεί να φτάσει και να αγγίξει. Άλλωστε, η ομορφιά, η δύναμη, η αλήθεια βρίσκονται πέρα από την επιφάνεια. 

Συνήθως ποια είναι τα  θέματα που σας εκφράζουν και θέλετε να περιγράψετε με χρώματα πάνω στους πίνακες σας;

Έχω ασχοληθεί με όλα τα σύγχρονα ρεύματα και τις τάσεις που επικράτησαν τα τελευταία χρόνια. Από την αναπαραστατική ζωγραφική, τον ιμπρεσιονισμό, τον εξπρεσιονισμό, την αφαίρεση, τον κυβισμό, το σουρεαλισμό, στα οποία προσθέτω ωστόσο την προσωπική μου σφραγίδα, την αλληγορία και τα δικά μου συμβολιστικά στοιχεία.

Μπορεί επίσης να είναι  η τοπιογραφία, προσωπογραφία, ηθογραφία και συμβολικά θέματα μέσα στα πλαίσια των παραστατικών τάσεων και πολλές φορές από την προσωπική μου ζωή!

Δε με ενδιαφέρει η ακριβής, λεπτομερειακή απεικόνιση, αλλά η εσωτερική αλήθεια. 

Υπάρχουν έργα σας που έχετε δημιουργήσει και μέσα από  αυτά  θελήσατε να περάσετε κάποιο μήνυμα;

Φυσικά ! Ξεκίνησα να δημιουργώ έργα με συμβολικό – ποιητικό περιεχόμενο, όπως τα έργα μου «συνειδητοποίηση του ατόμου», «δυισμός», «στο παρά πέντε», αλλά σταδιακά συνειδητοποίησα ότι στη ζωγραφική έχει περισσότερη σημασία όχι μόνο το τί ζωγραφίζει κανείς, αλλά το πώς, και  επίσης, είναι πιο σημαντικό να υποβάλει κανείς την ατμόσφαιρα, την αύρα ενός πράγματος σχηματοποιώντας το, παρά να επιμένει στην ρεαλιστική-φωτογραφική αναπαράστασή του.

 12036625_10204791501215153_4642289966190691612_n

Κάθε καλλιτέχνης φαντάζομαι  αντιμετωπίζει το κάθε έργο του σαν παιδί του και το αγαπά εξίσου το κάθε ένα για διαφορετικούς λογούς. Υπάρχει όμως  κάποια δημιουργία σας που σας είναι ιδιαιτέρως ποιο αγαπητή, κάποια που ίσως να τη ξεχωρίζετε παραπάνω από τις άλλες σαν αριστούργημα σας;

Αγαπώ αυτό που κάνω !!!!!!!! Σίγουρα κάποια έργα μου τα ξεχωρίζω…..

Στην Ελλάδα της ύφεσης και της κρίσης και των όποιων άλλων προβλημάτων την ταλαιπωρούν τα τελευταία χρόνια, πιστεύετε ότι λειτούργει επικουρικά η ανασταλτικά για ένα καλλιτέχνη όσο αφορά την δημιουργία έργων;

Στην Ελλάδα της ύφεσης και της κρίσης θα πρέπει να προσθέσουμε την κρίση αξιών και την αλλοτριωμένη νοοτροπία που υπάρχει σε μεγάλο βαθμό της έντονης ξενομανίας…

Οι χαμένες αξιοπρέπειες, η ψευτιά, η υποκρισία η αγένεια, το δήθεν,  τα χαμένα όνειρα, η μετανάστευση, γενικά όλο αυτό το εξαναγκαστικό που συμβαίνει, με πληγώνουν.

Η λεγόμενη κρίση…θεωρώ  είναι, μια μεγάλη ευκαιρία να ισορροπήσουμε να ξαναβρούμε τις χαμένες μας αξίες, έχουμε χρέος να σταθούμε όρθιοι , να αλλάξουμε φιλοσοφία για τη ζωή  και να προχωρήσουμε γιατί πέρα από την ύλη υπάρχει και το πνεύμα

Και βασικά,  αρνούμαι να υποκύψω σε μια μίζερη θεώρηση των πραγμάτων και προσπαθώ να παραμείνω αισιόδοξη σχετικά με το μέλλον.

Όσον αφορά την δημιουργία των έργων μόνο ανασταλτικά δεν μπορεί να λειτουργήσει. Ο εφησυχασμός είναι κακός.  Άλλωστε ο καλλιτέχνης εκείνο που χρειάζεται είναι  θάρρος, θέληση, και αδιαφορία αν θα καεί….

Άρα την λεγόμενη κρίση την μεταφράζω σαν ευκαιρία.

 galeri-640x428

Πριν από λίγες μέρες εγκαινιάσατε  ένα καινούργιο  δικό σας χώρο, μιλήστε μας λίγο για αυτό τι ακριβώς είναι ο χώρος αυτός και τι δραστηριότητες θα γίνονται ;

 Είναι στο κέντρο των Τρικάλων , Γλάδστωνος 5 ,έναν καταπληκτικό χώρο κατά την άποψη   μου, που αποτελείται από τρία επίπεδα.

Ο Εκθεσιακός  χώρος του ισογείου, το εργαστήρι στο υπόγειο  και χώρος εκμάθησης ζωγραφικής στο πατάρι.

Φιλοδοξώ αυτός ο πολυχώρος Τέχνης να γίνει στέκι καλλιτεχνικό, με βραδιές αφιερωμένες στην ποίηση, τη λογοτεχνία, τη μουσική, με μικρά μουσικοθεατρικά δρώμενα και παράλληλα να φιλοξενώ στην Αίθουσα  Νέους εικαστικούς για να παρουσιάζουν τις δημιουργίες τους.

Θα  ήθελα να γίνει ένα νέο σημείο πολιτιστικών δράσεων στην καρδιά της πόλης.

Φανταστείτε μια αρένα όπου οι μονομάχοι δεν θα πολεμούν με ψέματα και μίσος, αλλά με ιδέες και δημιουργία, έτσι θα έχετε μια εικόνα για το τι πρόκειται να ακολουθήσει.

Σε καιρούς δύσκολους, πέρα από κριτική και την καταστροφολογία, θεωρώ πως πρέπει να ακούγονται φωνές που δίνουν διέξοδο και λύση στα προβλήματα.

Πιστεύοντας πια στις ατομικές δυνάμεις και όχι στους  δημόσιους φορείς, θα επιχειρεί να σχολιάσει μεταφορικά την άρνηση του ελληνικού κράτους να αποδεχτεί την οικονομική χρεοκοπία αλλά και τη γενικότερη παγκόσμια άρνηση  να αλλάξει το μη βιώσιμο σύγχρονο μοντέλο ζωής».

Σε αυτά τα πλαίσια αποφάσισα να ανοίξω αυτόν τον εκθεσιακό χώρο προσπαθώντας να μεταδώσω έμπρακτα το δημιουργικό μου μοτίβο, σαν κάτι που θα διακατέχει τον «SCOOP ART GALLERY” και τον εγκαινίασα, εκθέτοντας αρχικά 50 περίπου έργα μου, 5 γλυπτά, βιτρώ και ψιφιδωτά.

 

Συνέντευξη Κυριάκος Τσικορδάνος

k.tsikordanos@gmail.com

Βιογραφικά στοιχεία

Η Πηνελόπη Σχιζοδήμου γεννήθηκε στα Τρικάλα.

Από το 1978-1982 έκανε καλλιτεχνικές σπουδές ζωγραφικής στο ΄΄Καλλιτεχνικό Εντευκτήριο Βόλου’’ με την κ. Ντόρα Λιβανού. Από το 1998 ως σήμερα ζωγραφίζει με τον Θεόδωρο Πάντο. Το 2008 επέστρεψε στα Tρίκαλα όπου ζει και εργάζεται. Ανήκει στην καλλιτεχνική ομάδα Καρδίτσας ΄’Τεχνοθύρα’’. Απο το 1981-1985 δίδαξε ζωγραφική στην Α’βάθμία και Β΄βάθμια εκπαίδευση.

Ασχολείται με τη ζωγραφική, τα ψηφιδωτά και τα Βιτρό, τα οποία είναι πραγματικά καλλιτεχνήματα και αποπνέουν ένα μεράκι και μια έκφραση καλλιτεχνικής ακρίβειας και προσωπικής δημιουργίας.

Στη ζωγραφική ασχολείται με την τοπιογραφία,την προσωπογραφία, την ηθογραφία και με συμβολικά θέματα μέσα στα πλαίσια των παραστατικών τάσεων. Τα υλικά που χρησιμοποιεί είναι ακριλικά, λάδια, ακουαρέλες, σινική μελάνη, τέμπερες και κάρβουνο.

Έχει ασχοληθεί με όλα τα σύγχρονα ρεύματα και τις τάσεις που επικράτησαν τα τελευταία χρόνια. Από την αναπαραστατική ζωγραφική, τον ιμπρεσιονισμό, την αφαίρεση, τον κυβισμό , το σουρεαλισμό στα οποία προσθέτει ωστόσο την προσωπική της σφραγίδα, την αλληγορία και τα δικά της συμβολιστικά στοιχεία.

Στις τοπιογραφίες της χρησιμοποιεί αρμονίες λαμπρών και φωτεινών χρωμάτων, εστιάζοντας στα κοσμογονικά στοιχεία της φύσης, έτσι όπως εκδηλώνονται μέσα από τα δέντρα τα τοπία, τα βουνά και τα δάση. Συχνά η αφομοίωση των στοιχείων από τη χρωματική ομίχλη ανάγει σε ιμπρεσιονιστική διάθεση και σε μια έκφραση εσώτερης διεργασίας για την ομορφιά του κόσμου που μας περιβάλλει, ενώ άλλοτε μια διάφανη ατμόσφαιρα με ξεκάθαρα περιγράμματα και φωτεινές χρωματικές διαβαθμίσεις παρουσιάζει λαμπρά τοπία, σε μια πάλλουσα από ζωντάνια, αλλά και ρέουσα φωτεινή ατμόσφαιρα. Σχεδιάζει με το χρώμα και κατορθώνει να μεταφέρει στη ζωγραφική επιφάνεια όλον τον εσωτερικό χαρακτήρα και το εκφραστικό περιεχόμενο του χρώματος χωρίς να θυσιάζει την οπτική πραγματικότητα.

Στα έργα της αφηρημένης απεικόνισης το χρώμα τοποθετείται στην επιφάνεια με χοντρό πινέλο, σε μεγάλες ποσότητες, παίρνοντας έτσι έναν ανάγλυφο χαρακτήρα, που δίνει πλούσιες εκφραστικές δυνατότητες στο θέμα, αφού αποτυπώνει τις κινήσεις
της δημιουργού. Αυτή η προνομιακή ζωγραφική συντελεί ιδιαίτερα στην αυτονόμηση του έργου, στη δυναμική απεικόνιση του θέματος και δημιουργεί ιδιαίτερες εκφράσεις , καθώς αποκαλύπτει στοιχεία μιας προσωπικής διεργασίας.

Στις συνθέσεις με ανθρώπινες μορφές η καλλιτέχνης αποδίδει τα πρόσωπα εξπρεσιονιστικά , με έντονες χρωματικές αντιθέσεις και αφαιρετική διάθεση, με εξαιρετικά λιτή χρήση των χρωμάτων. Ζωγραφίζει φιγούρες ,συχνά μοναχικές, οι οποίες διακρίνονται για τη σχεδιαστική ευχέρεια και την ιδιαίτερη χρωματική ένταση. Με πινελιά πυκνή, χρώματα  έντονα και φασματικά ευαίσθητα περάσματα, μελετημένη απόδοση και καθαρή διαγραφή των τόνων, τοποθετεί τις μορφές της σε έναν απροσδιόριστο χώρο-περιβάλλον, επιχειρώντας ψυχογραφικές και υπαρξιακές ερμηνευτικές προσεγγίσεις του ανθρώπου.

Τα γυμνά της στερημένα από κάθε φλυαρία και οποιαδήποτε συναισθηματική φόρτιση, απογυμνωμένα από άχρηστες λεπτομέρειες και περιττά στοιχεία, αποτυπώνουν με ενάργεια και ένταση τις εσώτερες καταστάσεις, μετουσιώνουν τα πρόσωπα σε πνεύμα, εμβαθύνουν την ουσία και προσδίδουν ιερότητα σε στιγμές οικείες και βαθιά προσωπικές.

Η Πηνελόπη Σχιζοδήμου εξακολουθεί να δημιουργεί και συμμετέχει με την ακαταπόνητη προσπάθειά της στη διαμόρφωση της εικαστικής δημιουργίας τόσο στην ιδιαίτερη πατρίδα της, όσο και στην καλλιτεχνική ζωή της χώρας μας.

  • Έχει βραβευτεί κατά καιρούς σε Πανελλήνιες εκθέσεις και από Πολιτιστικούς Συλλόγους.
  • ‘Εχει παρουσιάσει το έργο της σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
  • Το 1978 έκανε την πρώτη της έκθεση την οποία ακολούθησαν άλλες 10 εκθέσεις στο εσωτερικό.
  • Έχει συμμετάσχει και σε πλήθος ομαδικών εκθέσεων.
  • Το 2000 έκανε έκθεση στο Σπρινγκφηλντ της Βοστώνης.
  • Το 2002 στις Βρυξέλλες.
  • Από το 2002 συμμετέχει σε όλες τις εκθέσεις που γίνονται στη Μότολα της Ιταλίας.
  • Έιναι μέλος στην Γκαλερί ΣΥΝ στην Αθήνα.

Βιογραφικά στοιχεία

  • Από το 1986 είναι μέλος του Εικαστικού Ομίλου Καρδίτσας και για ένα διάστημα διετέλεσε πρόεδρος.
  • Παρεμβάσεις και προτάσεις της υλοποιήθηκαν για τη Δημιουργία της  Δημοτικής Πινακοθήκης Καρδίτσας.
  • Εξέδοσε το Λεύκωμα [Εικαστικές Παρουσίες] με τη συμμετοχή του Δήμου Καρδίτσας,
  • Δημιουργήθηκε με πρότασή της Τμήμα Αγιογραφίας του ΟΑΕΔ.
  • Οργάνωσε την Πινακοθήκη των Αγραφιώτικων χωριών
http://bit.ly/1RGHatu

Δείτε επίσης τα εξής:

Συνέντευξη: Κωνσταντίνου Αγγέλου... Συνέντευξη στον καλλιτέχνη Κωνσταντίνου Αγγέλου απο την Ιστορικό Τέχνης Μαράη Γεωργούση. -Γιατί ονομάσατε αυτή την δουλειά σας «Παγίδα», τι αντιπροσω...
Συνέντευξη: Σπύρος Μερκούρης... Γονείς του ήταν ο πολιτικός, βουλευτής και υπουργός Σταμάτης Μερκούρης και η Ειρήνη Λάπππα, αδελφή του η Μελίνα Μερκούρη και παππούς του ο Σπύρος Μερκ...