Μαίρη Βιδάλη, «Είμαστε η χώρα που γέννησε το θέατρο…»

Μαίρη Βιδάλη

Συνέντευξη: Μαίρη Βιδάλη, «Είμαστε η χώρα που γέννησε το θέατρο…»

Κ.Βιδάλη ανεβαίνει η παράσταση «ΛΕΛΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ» αυτό τον καιρό στο θέατρο «Διάχρονο» του Ν. Κόσμου. Πιστεύετε ότι ταιριάζει απόλυτα με τις μέρες μας;

Δεν  ταιριάζει  καθόλου.  Η  Λέλα  είχε  πίστη,  σεβασμό  και  αφοσίωση  σε  αρχές  και  ιδανικά.  Σήμερα  κυριαρχεί  ο  υλισμός,  η  θεοποίηση  του  χρήματος  και  αυτό  να  θεωρείται μέτρο  καταξίωσης  μας.  Πιστεύω  ότι  η  πορεία  της  Λέλας  πρέπει  να  μαθευτεί  και  να  ηχήσει  σαν  καμπανάκι  στις  μέρες  μας.  Ειδικά  στους  έφηβους  που  έχουν  σημαία  τους την  μπάλα,  εθνική  τους  ψυχαγωγία  τα  μπουζούκια  και  οι  καλύτεροι,  όνειρο  τους  μια  καριέρα  στο  εξωτερικό.

Συνέντευξη Μαίρη Βιδάλη, Είμαστε η χώρα που γέννησε το θέατρο...

Πως έπεσαν στα χέρια σας τα κείμενα του έργου;

Μου  έφερε  το  έργο  ο  Γιώργος  Α.  Χριστοδούλου,  καταξιωμένος  στο  είδος  όπως  ξέρετε,  (θεατρικές  βιογραφίες  των  Γιαννούλη  Χαλεπά,  Πηνελόπης  Δέλτα  κ.α.).  Τον  Γιώργο τον  γνώρισα  όταν  μου  έγραψε  κριτική  για  την  Έντα  Γκάμπλερ  του  Ίψεν  και  είναι  τιμή  μου,  που  μου  το  εμπιστεύτηκε.

Τι ήταν αυτό που σας κέντρισε περισσότερο το ενδιαφέρων μέσα από την ηρωίδα και τα κείμενα που διαβάσατε ώστε να αποφασίσετε να ανεβάσετε την παράσταση της  ΛΕΛΑΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ;

Και  μόνο  τ’ όνομα  “Λέλα  Καραγιάννη”  είναι  ένα  λάκτισμα  ψηλά.  Το  κείμενο  εξαιρετικό  κι  ένα  τρίτο  κέντρισμα,  εντελώς  προσωπικό.  Στο  ξεκίνημα  μου,  είχα  υποδυθεί  στον κινηματογράφο,  την  Ηρώ  Κωνσταντοπούλου  (17  σφαίρες  για  έναν  άγγελο),  που  λίγες  μέρες  πριν  την  εκτέλεση  τους,  ζούσε  στο  ίδιο  κελί  με  την  Λέλα.  Στην  ταινία, Καραγιάννη  ήταν  η  Όλγα  Πολίτου.  Αμέσως  μετά  το  τέλος  των  γυρισμάτων,  είχε  κολλήσει  στο  μυαλό  μου  η  ιδέα,  να  ενσαρκώσω  κάποια  στιγμή  όταν  μεγάλωνα  κι  αυτήν την  μεγάλη  μας  ηρωίδα.  Φανταστείτε  την  ικανοποίηση  μου  τώρα.

Το συγκεκριμένο έργο είναι ένας μονόλογος. Πόσο σας δυσκόλεψε για να περάσετε την ηρωίδα μέσα σας;

Ο  μονόλογος,  είναι  ένα  είδος  που  αντιπαθώ,  γι  αυτό  κι  είναι  η  πρώτη  φορά  που  κάνω.  Βλέπετε,  είμαι  από  τους  ηθοποιούς  που  ερμηνεύουν  μέσα  από  τους  συναδέλφους τους.  Έχω  ερωτική  χημεία  θα  έλεγα,  με  τους  συμπαίκτες  μου,  χωρίς  ίχνος  ανταγωνισμού.  Αυτό  το  βρίσκουν  σπάνια,  όπως  μου  λένε  συνήθως  οι  γυναίκες.  Όμως  στον συγκεκριμένο  μονόλογο,  οι  θεατές  “βλέπουν”  το  λιγότερο  15  πρόσωπα.  Με  βοήθησε  πολύ,  η  λιτή  και  σύγχρονη  ματιά  που  έδωσε  στο  ανέβασμα  η  σκηνοθέτης  μου  Γιώτα Κουνδουράκη  και  η  υπομονή  της  με  τις  ανασφάλειες  μου.  Όσο  για  την  ηρωίδα,  την  άγγιξα  από  τότε  που  μπήκα  στο  ίδιο  κελί – ψυχής  με  την  Ηρώ.

Ποια είναι τα μηνύματα που θέλει να περάσει η συγκεκριμένη παράσταση;

Θα  σας  πω  μια  φράση  που  λέει  η  Λέλα  στα  παιδιά  της  “πρέπει  να  αγαπάτε  και  να  τιμάτε  τα  ιερά  και  τα  όσια  αυτής  της  ευλογημένης  γης”  και  άλλη  μια  που  λέει  η ψυχή  της  Λέλας  στην  ψυχή  της  Ηρώς “γίναμε  το  παράδειγμα  γι  αυτούς  που  αγωνίζονται  και  πολεμούν  ενάντια  σε  κάθε  τυραννία  που  βασανίζει  τον  τόπο  μας”.

Synenteyxi-Mairy-vidali-eimaste-h-xora-poy-gennhse-to-theatro

Κ. Βιδάλη, θεωρείτε τον εαυτό σας μια ΛΕΛΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ του θεάτρου και της τέχνης;

Να  βάλουμε  το  Λέλα  Καραγιάννη  σε  εισαγωγικά,  γιατί  αλλιώς,  τέτοιες  συγκρίσεις  θα  ήταν  ιεροσυλία.  Αν  εννοείται  την  πορεία  μου  πέρα  από  κυκλώματα  και  χωρίς οικονομικά  στηρίγματα  από  εξωκαλλιτεχνικούς  παράγοντες,  σίγουρα  έχω  αγωνιστικά   στοιχεία.  Όμως,  σε  “εκτέλεση”  δεν  με  οδήγησαν.  Αντίθετα  η  “Οργάνωση”  μεγαλώνει, όσο  μεγαλώνω  κι  εγώ.  Και  δική  μου  οργάνωση  θεωρώ,  δυνατές  παραστάσεις  που  σέβονται  το  κείμενο,  με  άξιους  συνεργάτες.

Αν  γυρνούσατε το χρόνο πίσω, ποια λάθη δεν θα επαναλαμβάνατε σήμερα;

“Ενός  κακού,  μύρια  έπονται”.  Η  μητέρα  μου  πολέμησε  λυσσαλέα  την  επιλογή  μου  ν’ ασχοληθώ  με  το  θέατρο,  έτσι  όταν  έκανα  το  ντεμπούτο  μου  με  τον  Σπύρο  Ευαγγελάτο  και  είχα  εξασφαλίσει  με  το  συμβόλαιο  ένα  εξάμηνο  βιοπορισμού,  έφυγα  από  το  πατρικό  μου.  Με  τις  υποσχέσεις,  τα  κλάματα  και  την  δική  μου  ευαισθησία  σαν  καλομαθημένο  μοναχοπαίδι,  ξαναγύρισα.  Η  ανακωχή  κράτησε  λίγο.  Ο  πόλεμος  που  ακολούθησε  ήταν  ατέρμονας.  Τώρα  πια  ξέρω  ότι  αυτή  η  επιστροφή  κατέστρεψε  τουλάχιστον  το  30%  της  προσωπικής  και  επαγγελματικής  ζωής  μου.

Ποιοι ήταν η σημαντικότεροι άνθρωποι που βρεθήκαν δίπλα σας στην ζωή και σας στήριξαν στα δύσκολα;

Δένομαι  πολύ  με  τους  ανθρώπους  μου  και  οι  φίλοι  μου  και  οι  σχέσεις  μου  ήταν  πάντα  μακροχρόνιες.  Με  βοήθησαν  και  με  βοηθούν  πολλοί  άνθρωποι,  θα  ξεχωρίσω  όμως ως  γυναίκα,  3  γυναίκες  “μάνες  μου”.  Ήταν  η  αδελφή  του  πατέρα  μου,  που  την  έχασα  φέτος,  ήταν  η  μητέρα  του  πρώην  συζύγου  μου  και  είναι  η  καλύτερη  μου  φίλη  και νονά της κόρης  μου.

Πόσο έχει αλλάξει ο χώρος της τέχνης και του θεάτρου σήμερα; Μπορεί να συμβαδίζει η σημερινή γενιά ηθοποιών με την γενιά την δική σας; Υπάρχουν διαφορές;

Έχει  γίνει  σκληρότερος  και  δεν  μπορεί  πλέον  να  εξασφαλίσει  βιοποριστικά  έναν  νέο. Η  αλλαγή  όμως,  είναι  γενική.  Παντού  επικροτούν  τα  Mall.  Ευτυχώς  μερικά  ιδρύματα, δίνουν  κάποιες  ευκαιρίες,  αλλά  ούτως  ή  άλλως  οι  τέχνες  βρίσκουν  πάντα  διεξόδους  από  μόνες  τους.  Όσο  για  τους  νέους,  κάθε  γενιά  είχε  2  είδη:  αυτούς  που  έβλεπαν  στο επάγγελμα  την  προβολή  και  το  χρήμα  και  νοιάζονταν  παλαιότερα,   μόνο   για  τον  κινηματογράφο  και  τώρα  για  την  τηλεόραση  και  τις  κοσμικές  στήλες.  Και  αυτούς  που έχουν  ουσιαστικό  στόχο  τους  την  τέχνη  και  οι  γνώσεις  τους  πια  είναι  πολύ  σημαντικότερες  από  τις  δικές  μας  (παιδεία  ανωτάτου  επιπέδου,  χορός,  τραγούδι,  ειδικά σεμινάρια).  Η  φλόγα  όμως,  μένει  η  ίδια.

Κ. Βιδάλη, η τέχνη και το θέατρο μπορεί να γίνει η πυξίδα του ελληνικού λαού και να αφυπνίσει του Έλληνες από τον βαρύ λήθαργο;

Είμαστε  η  χώρα  που  γέννησε  το  θέατρο,  θα  ήταν  ουτοπία  όμως  σήμερα  να  θεωρούμε  ότι  μπορούμε  να  γίνουμε  πυξίδα,  όταν  το  κοινό,  όπως  πιστεύω,  είναι  πλέον μεθοδευμένα  απομακρυσμένο  από  το  είδος,  γιατί  ο  θεατρικός  λόγος  είναι  παιδεία  και  η  παιδεία  είναι  επικίνδυνη…  Αυτό  που  κάνουμε  με  τις  ελάχιστες  δυνάμεις  μας,  είναι να  παλεύουμε  μέσα  από  τις  δουλειές  μας,  για  τον  πολιτισμό  όσο  πιο  δυνατά  μπορούμε.  Ευτυχώς  είμαστε  πολλοί.  Τα  100  τουλάχιστον,  από  τα  150  θέατρα  της  Αθήνας, είναι  μια  σύγχρονη  οργάνωση  εθνικής  αντίστασης.

11911671_10207641485657729_623251571_n (2)

Φιλοξένει και άλλες παραστάσεις αυτό το διάστημα το θέατρο  «Διάχρονο» του Ν. Κόσμου, εκτός από την παράσταση  «ΛΕΛΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ»;

Κάθε  χρόνο  παρουσιάζουμε  σαν  μελέτη  εργαστηρίου,  ένα πρωτόπαιχτο  θεατρικό  κείμενο  σύγχρονου  έλληνα  συγγραφέα.  Φέτος  ανεβάζουμε  το  “Χωρίς  Όρια”  του  Γιώργου Βασιλειάδη,  σε  δική  του  σκηνοθεσία  και  με  την  Μαίρη  Ευαγγέλου στον  πρωταγωνιστικό  ρόλο,  κάθε  Δευτέρα  και  Τρίτη  στις  9μμ. Σε  λίγο  ολοκληρώνεται  ο  θίασος  και αρχίζουν  οι  πρόβες  για  την  κωμωδία του  Πιερ  Μπομαρσέ  “Η  Ένοχη  Μητέρα”  που  θα  παιχτεί  πρώτη  φορά  στην  Ελλάδα.

Κ . Βιδάλη, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω που μου κάνατε την τιμή  να σας φιλοξενήσουμε για άλλη μια φορά στο greekaffair.gr και σας εύχομαι πάντα επιτυχίες!

Συνέχεια  χωρίς  εκπτώσεις.  Σας  ευχαριστώ  για  την  φιλοξενία.

Συνέντευξη  Κυριάκος Τσικορδάνος  

http://bit.ly/1RGHusc

Δείτε επίσης τα εξής:

Συνέντευξη Μαριώ Η Μαριώ μιλάει στο greekaffair και στον Κυριάκο Τσικορδάνο για το ρεμπέτικο τραγούδι και αναλύει τις διαφορές του τότε, με το σήμερα. Μαριώ, πόσα χρό...
Συνέντευξη Ράνια Καρατζαφέρη: «Είχα την ευλογία να... Συνέντευξη Ράνια Καρατζαφέρη Η δημοσιογράφος Ράνια Καρατζαφέρη μίλησε αποκλειστικά στον Κυριάκο Τσικορδάνο και δήλωσε ότι: "Εάν δεν έχουμε μέλλον εμε...