Greekaffair.gr: Η άλλη πλευρά της ενημέρωσης
Συνέντευξη

9ες Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας: «Το Φεστιβάλ που Ενώνει Τέχνη, Πόλη και Κόσμο»

9ες Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας: «Το Φεστιβάλ που Ενώνει Τέχνη, Πόλη και Κόσμο»

 

Ένα φεστιβάλ-θεσμός που ενώνει την Καλαμάτα με την ευρωπαϊκή μουσική σκηνή, προβάλλοντας νέες καλλιτεχνικές φωνές και τοπική δημιουργία.

 

Με αφορμή τη φετινή, 9η διοργάνωση των Διεθνών Μουσικών Ημερών Καλαμάτας, το Greekaffair.gr και ο δημοσιογράφος Κυριάκος Τσικορδάνος είχαν την τιμή να συνομιλήσουν με τους τρεις βασικούς συντελεστές ενός από τα σημαντικότερα μουσικά φεστιβάλ της χώρας: τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Ωδείου Καλαμάτας Στάθη Γυφτάκη και τους διακεκριμένους βιολοντσελίστες Indira Rahmatulla και Δημήτρη Λάμπο.

Μιλούν στο Greekaffair.gr (G.A.) και τον Κυριάκο Τσικορδάνο  για την ανάγκη της αυθεντικής τέχνης σε έναν μεταβαλλόμενο κόσμο, για τη σημασία της εκπαιδευτικής διάστασης του φεστιβάλ και για τη δυναμική σύμπραξη διεθνών και τοπικών καλλιτεχνών. Μέσα από την κουβέντα μας, αποκαλύπτεται ένας ζωντανός οργανισμός που εξελίσσεται, συνομιλεί με το κοινό του και παραμένει πιστός στην αποστολή του, να υπηρετεί τη μουσική με τόλμη, ποιότητα και ψυχή.

κ. Rahmatulla, ως ιδρυτικό μέλος και Καλλιτεχνική Διευθύντρια των Διεθνών
Μουσικών Ημερών Καλαμάτας, πώς βλέπετε την εξέλιξη του φεστιβάλ αυτά τα εννέα χρόνια και ποιο όραμα επιδιώκετε να υλοποιήσετε στη φετινή, 9η
διοργάνωση;

Στα εννέα αυτά χρόνια, οι Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας εξελίχθηκαν από μια μικρή, γεμάτη πάθος συνάντηση σε ένα διεθνώς αναγνωρισμένο σημείο επαφής για καλλιτέχνες, σπουδαστές και κοινό. Έχουμε διαμορφώσει μια ταυτότητα που βασίζεται στην πολιτιστική κληρονομιά της Καλαμάτας, ενώ παράλληλα αγκαλιάζει καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο.

Για την 9η αυτή διοργάνωση, το όραμά μου είναι να εμβαθύνουμε ακόμη περισσότερο σε αυτόν τον διάλογο, παρουσιάζοντας προγράμματα που γεννούν περιέργεια, ενισχύουν την ανταλλαγή και φέρνουν το κοινό πιο κοντά στη μουσική. Φέτος, μάλιστα, έχουμε και την πρώτη μας συνεργασία με την εξαιρετική μεσόφωνο Ema Nikolovska, η οποία θα διδάξει σε ένα εργαστήριο για νέους τραγουδιστές και θα εμφανιστεί σε συναυλία μαζί με τον μουσικό της συνεργάτη, Cole Knutson.

9ες Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας: Μουσική από τον Μεσαίωνα στην Pop και την Avant-garde -GREEKAFFAIR (G.A.)

κ. Λάμπο, ποια είναι η ταυτότητα των Διεθνών Μουσικών Ημερών Καλαμάτας και πώς εξελίχθηκε μέσα σε αυτά τα 9 χρόνια πορείας;

Η ταυτότητα των Διεθνών Μουσικών Ημερών Καλαμάτας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας και με την πολιτιστική εξέλιξη, που συντελέστηκε – και που βεβαίως ακόμα συντελείται – ως αποτέλεσμα της πλούσιας δραστηριότητάς του ωδείου. Η γέννηση του φεστιβάλ ήταν ουσιαστικά μια εντελώς φυσιολογική εξέλιξη αυτής της καλλιτεχνικής πορείας, οι οποία έψαχνε πλέον
άμεση δίοδο επικοινωνίας με το παγκόσμιο μουσικό γίγνεσθαι.

Σε αυτό το σημείο εντοπίζεται λοιπόν η ταυτότητα του φεστιβάλ: οι Διεθνείς Μουσικές Ημέρες
Καλαμάτας είναι ένας μουσικός διαμεσολαβητής μεταξύ Καλαμάτας, Αθήνας και Ευρώπης, καθώς και ένας καταλύτης φρέσκιας καλλιτεχνικής δημιουργίας και πολιτιστικής ανταλλαγής.

Το φεστιβάλ ξεκίνησε πολύ μικρό το 2017 και πλέον είναι ένα από τα μεγαλύτερα σε διάρκεια φεστιβάλ στην Ελλάδα, χωρίς αυτό να έχει μειώσει την καλλιτεχνική του ποιότητα και αξία. Αντιθέτως, με το πέρασμα των χρόνων, το φεστιβάλ έχει αξιωθεί να συστήσει για πρώτη φορά στο Ελληνικό κοινό κορυφαίους νέους καλλιτέχνες και διακεκριμένα μουσικά σύνολα, αλλά και να θεωρείται ανελλιπώς
ως μία από τις πιο ποιητικές μουσικές διοργανώσεις της περιφέρειας.

Σημαντικό για εμάς είναι, ωστόσο, αυτή η άνθιση να μην οδηγήσει σε μία αποξένωση από τη
μουσική σκηνή της Καλαμάτας, η οποία ήταν ουσιαστικά αυτή που έδωσε την πρώτη σπίθα για τη δημιουργία του φεστιβάλ. Για αυτόν τον λόγο προσπαθούμε πάντοτε, δίνοντας τη δυνατότητα σε καλαματιανούς και Έλληνες καλλιτέχνες και σύνολα να εμφανιστούν επί της σκηνής, αλλά και να συμπράξουν σε κοινές παραγωγές με αξιόλογους καλλιτέχνες του εξωτερικού, να κρατάμε σύνδεση του φεστιβάλ με την εγχώρια και καλαματιανή μουσική σκηνή ζωντανή.

Για να ενισχύσουμε περαιτέρω την επικοινωνία και διασύνδεσή μας με τον τόπο, αποφασίσαμε να διοργανώσουμε φέτος στο πλαίσιο του φεστιβάλ τον 1ο Διεθνή Διαγωνισμό Νέων Καλλιτεχνών.

Στόχος του διαγωνισμού είναι να δοθεί η ευκαιρία σε έναν νέο μουσικό ή ένα σύνολο μουσικής δωματίου να εμφανιστεί του χρόνου με τη δική του συναυλία στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα της 10ης διοργάνωσης των Διεθνών Μουσικών Ημερών Καλαμάτας.

κ. Rahmatulla, το περσινό φεστιβάλ παρουσίασε μια ποικιλία μουσικών ειδών και ύφους. Θα δούμε κάτι παρόμοιο και φέτος; Και αν ναι, πώς επιλέγετε και συνδυάζετε τους διαφορετικούς τρόπους μουσικής έκφρασης ώστε να δημιουργείται ένα συνεκτικό και εντυπωσιακό πρόγραμμα;

Πράγματι, η ποικιλία είναι ένα από τα βασικά συστατικά του φεστιβάλ. Και φέτος καλωσορίζουμε ένα ευρύ φάσμα μουσικών φωνών από την κλασική μέχρι τη σύγχρονη δημιουργία, καθώς και καινοτόμα πρότζεκτ που συνδυάζουν διαφορετικά είδη. Η χαρά βρίσκεται στο να υφαίνουμε όλα αυτά σε μια ενιαία αφήγηση, αντί να παρουσιάζουμε απλώς μια συλλογή συναυλιών.

Η επιλογή γίνεται με γνώμονα τα κοινά νήματα που ενώνουν τα έργα – ένα συναίσθημα, ένας θεματικός άξονας ή ένας διάλογος μεταξύ παραδόσεων – ώστε κάθε συναυλία να αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου καλλιτεχνικού ταξιδιού. Με αυτόν τον τρόπο, η διαφορετικότητα μεταμορφώνεται σε ενότητα και το κοινό μπορεί να αντιληφθεί τις συνδέσεις ακόμη και ανάμεσα σε αντιθετικές μουσικές εκφράσεις.

 

κ. Στάθη Γυφτάκη, οι Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας είναι γνωστές για την ποιότητα και τη μοναδικότητα των καλλιτεχνικών τους προγραμμάτων. Ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζετε όταν προσπαθείτε να συνδυάσετε διαφορετικά είδη μουσικής, όπως κλασική, παραδοσιακή και σύγχρονη;

Δεν θα το έλεγα πρόκληση αυτό τον συνδυασμό μιας και πιστεύω με πάθος πως όλα τα είδη της μουσικής έχουν ενδιαφέρουσες εκδοχές και κατ’ αυτή την έννοια αρκεί να βρεθεί ένα κοινό σημείο «επικοινωνίας» που μπορεί να βασίζεται είτε σε συγγενή στοιχεία είτε και σε εντελώς αντίθετα μεταξύ τους. Κατά τη γνώμη μου, μια συναυλία δεν πρέπει να υπηρετεί κάποιες στατικές και παγιωμένες συμβάσεις, αλλά θα πρέπει να λειτουργεί σαν μια αυτούσια, αυτοτελής και δημιουργική
πρόταση με προσωπικότητα και λόγο ύπαρξης.

Άλλωστε πλέον υπάρχουν πολλοί καλλιτέχνες που «πατούν» γερά σε πολλά διαφορετικά είδη μουσικής, αλλά και πολύ ενδιαφέρουσες δημιουργίες που συνδυάζουν ή εγκιβωτίζουν πολλά διαφορετικά μουσικά στυλ. Πιστεύω πως η σύμβαση σολίστ/ες-κοινό σε μια συνθήκη μουσικού Savoir Vivre έχει πλέον
(ευτυχώς) πεθάνει για τα καλά.

Ψάχνουμε λοιπόν να δημιουργήσουμε μια «νέα» πρόταση, την οποία φυσικά θα πρέπει να αναθεωρήσουμε όταν και αυτή γίνει «σύμβαση». Η Τέχνη και όχι μόνο η μουσική οφείλει να λειτουργεί σαν ένας εξελισσόμενος ζωντανός οργανισμός γιατί μόνο έτσι μπορεί να επιβιώσει.

κ. Δημήτρη Λάμπο, ποιο είναι το καλλιτεχνικό όραμα που καθοδηγεί τις επιλογές σας όλα αυτά τα χρόνια;

Εν μέσω μιας παγκόσμιας πραγματικότητας που χαρακτηρίζεται από μόνιμη οικονομική αβεβαιότητα και την τρομακτική άνοδο της τεχνητής νοημοσύνης, μόνο μια αυθεντική Τέχνη που «συνομιλεί» πραγματικά με τον ψυχισμό του ανθρώπου θεωρώ ότι διαθέτει δυνατότητες για να επιβιώσει.

Όπως το Δημοτικό Ωδείο οδήγησε τότε στη γέννηση του φεστιβάλ, έτσι και οι Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας μετά από 10 χρόνια πορείας, όραμά μας είναι να αποδώσουν επίσης
καρπούς.

Ευελπιστώ το φεστιβάλ να συμβάλει ενεργά στη δημιουργία νέας αυθεντικής Τέχνης, αλλά και μέσα από τους κόλπους του να αρχίσουν να προκύπτουν με φυσικότητα νέα πρότζεκτ, συνεργασίες και ιδέες. Τις επιλογές μας, τις καθοδηγούσε ανέκαθεν το όραμα να συμβάλουμε δυναμικά στη μουσική σκηνή του τόπου, ώστε να τη διανθήσουμε καλλιτεχνικά και να την πάμε ένα βήμα παρακάτω.

Χωρίς ένα τέτοιο όραμα, ως φεστιβάλ, δεν θα είχαμε λόγο ύπαρξης. Στο φετινό 9ο Φεστιβάλ ποια είναι η κεντρική θεματική που θέλετε να αναδείξετε;

Μία έννοια, η οποία φέτος βρίσκεται στο επίκεντρο του καλλιτεχνικού σχεδιασμού, είναι αυτή της ποικιλομορφίας. Ξεκινώντας από τη διαφοροποίηση μεταξύ γραπτών και προφορικών μουσικών παραδόσεων του Μεσαίωνα – με έμφαση στην ιστορία της Πελοποννήσου – και φτάνοντας π.χ. μέχρι τον διάλογο ή μάλλον, σε αυτήν την περίπτωση, μια συνένωση (με τη βοήθεια του Μπαχ παρακαλώ) της pop και της avant-garde μουσικής, το φετινό πρόγραμμα αναζητεί τον διαχρονικό κοινό τόπο
της ανθρώπινης δημιουργίας και καλλιτεχνικής έκφρασης. Θεωρούμε ότι αυτός δεν μπορεί παρά να εντοπίζεται στην κοινή εμπειρία του να είσαι άνθρωπος, μια εμπειρία η οποία υπερβαίνει οποιεσδήποτε πολιτισμικές και ατομικές διαφορές.

 

κ. Rahmatulla φαίνεται πως το φεστιβάλ ενισχύει τόσο τη μουσική εκπαίδευση όσο και την πολιτιστική ζωή της Καλαμάτας. Πώς αντιλαμβάνεστε τον ρόλο της 9ης διοργάνωσης στην καλλιτεχνική ανάπτυξη της τοπικής κοινότητας;

Η 9η διοργάνωση στοχεύει να είναι ταυτόχρονα γιορτή και καταλύτης εμπλουτίζοντας την πολιτιστική ζωή της Καλαμάτας και ταυτόχρονα υποστηρίζοντας τη νέα γενιά μουσικών της. Φέρνοντας κορυφαίους καλλιτέχνες σε άμεση επαφή με το τοπικό κοινό και νέους ταλαντούχους μουσικούς, δημιουργούμε ευκαιρίες για μάθηση, έμπνευση και ανταλλαγή.

Το φεστιβάλ γίνεται ένας χώρος όπου η κοινότητα μπορεί να έρθει σε επαφή με νέες ιδέες, να διευρύνει τους μουσικούς της ορίζοντες και να νιώσει κομμάτι ενός κοινού καλλιτεχνικού ταξιδιού. Με αυτόν τον τρόπο, δεν παρουσιάζει μόνο εξαιρετικές παραστάσεις, αλλά συμβάλλει και στη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της πολιτιστικής ταυτότητας της Καλαμάτας. 

Τα τρία ιδρυτικά μέλη των Διεθνών Μουσικών Ημερών Καλαμάτας: Από δεξιά: Οι βιολοντσελίστες Δημήτρης Λάμπος και Indira Rahmatulla, ο συνθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας, Στάθης Γυφτάκης. Φωτογραφία:Stylianos PapardelasΤο ετήσιο masterclass για τσέλο προσφέρει πολύτιμες ευκαιρίες μάθησης για νέους μουσικούς. Ποια είναι η καθοδηγητική φιλοσοφία πίσω από αυτό το πρόγραμμα και ποιες εμπειρίες ή δεξιότητες ελπίζετε να αποκτήσουν οι συμμετέχοντες φέτος;

Το masterclass για τσέλο βασίζεται στην πεποίθηση ότι κάθε μουσικός έχει μια μοναδική καλλιτεχνική φωνή και ότι η τεχνική πρέπει να υπηρετεί και να ενισχύει αυτή τη διαφορετικότητα. Προσφέρει στους συμμετέχοντες χώρο να εξερευνήσουν τις δικές τους ερμηνείες, ενώ ταυτόχρονα τους παρέχει πρακτικά εργαλεία για καθαρότητα και έκφραση. Φέτος, ελπίζουμε οι μαθητές να φύγουν όχι μόνο με καλύτερη τεχνική, αλλά και με αυτοπεποίθηση να πάρουν δημιουργικά ρίσκα, να ακούσουν προσεκτικά ο ένας τον άλλον και να συνδεθούν πιο πλήρως με το κοινό.

 

κ. Στάθη Γυφτάκη, το 9ο Φεστιβάλ φέτος ολοκληρώνει μια σημαντική πορεία. Ποια είναι η πιο έντονη ανάμνηση ή στιγμή από τις προηγούμενες διοργανώσεις που σας έχει συγκινήσει περισσότερο;»

Μου είναι πολύ δύσκολο να ξεχωρίσω μια και μόνο ανάμνηση. Φυσικά, όμως, δεν θα ξεχάσω το πρώτο φεστιβάλ, το 2017, που ήταν ακόμη πολύ μικρό και περιορισμένο και ως προς τα masterclasses, αλλά και ως προς τις συναυλίες. Όταν άκουσα την Indira Rahmatulla στο βιολοντσέλο να συμπράττει μουσικά με τον Felix Froschhammer στο βιολί και την Αλεξία Μουζά στο πιάνο, είπα μέσα μου «αυτό που γεννιέται είναι ιδιαίτερο…». Και στη συνέχεια απεδείχθη αληθινή η σκέψη μου, μιας και κάθε χρόνο σπουδαίοι καλλιτέχνες, αλλά και άνθρωποι, «γεμίζουν» την ψυχή μου και την πόλη.

Φυσικά, μια ακόμη ιδιαίτερη στιγμή για μένα ήταν το γεγονός, πως παρ’ όλες τις αντικειμενικές δυσκολίες καταφέραμε να παραμείνουμε ενεργοί κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ενώ τα περισσότερα φεστιβάλ ακυρώθηκαν ή συμπυκνώθηκαν, το δικό μας κατάφερε να ανθίσει. Και το καλοκαίρι του 2020, αλλά και το καλοκαίρι του 2021, το φεστιβάλ όχι μόνο πραγματοποιήθηκε κανονικά, αλλά προχώρησε
ακόμη παραπέρα με τη δημιουργία και της ορχήστρας του φεστιβάλ υπό τη διεύθυνση του Joshua Weilerstein. Και ευτυχώς οι συγκινήσεις δεν είναι μόνο αυτές!

Η Καλαμάτα ως πόλη, έχει μια ιδιαίτερη ιστορική και πολιτιστική ταυτότητα. Πώς πιστεύετε ότι το φεστιβάλ συνδέεται με αυτή την τοπική κληρονομιά και ποια είναι η σχέση που επιδιώκετε να χτίσετε με το κοινό της πόλης και της ευρύτερης περιοχής;

Η Καλαμάτα έχτισε την ιδιαίτερη πολιτιστική της ταυτότητα τα τελευταία 40 χρόνια. Πιο πριν, πολιτιστικά δεν υπήρχε σχεδόν τίποτα που να την ξεχωρίζει από τις άλλες επαρχιακές πόλεις της Ελλάδας. Η δημιουργία της Δημοτικής Επιχείρησης Πολιτισμού Καλαμάτας από τον τότε δήμαρχο Σταύρο Μπένο έβαλε γερά θεμέλια με τη δημιουργία Ωδείου, Σχολής Χορού, Εικαστικού Εργαστηρίου και ΔΗΠΕΘΕΚ.

Και ευτυχώς – πράγμα σπάνιο στην Ελλάδα – όλοι οι επόμενοι δήμαρχοι έπιαναν γερά τη σκυτάλη και ανέπτυσσαν όλο και περισσότερο αυτό το πολιτιστικό προφίλ. Κατόπιν ήρθε το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας και τα πολλά μικρά μουσικά φεστιβάλ του ιδιαίτερα δραστήριου Δημοτικού Ωδείου και αυτό είχε σαν συνέπεια να καλλιεργείται συνεχώς η σχέση του κοινού της πόλης με την Τέχνη συνολικά και όχι μόνο το καλοκαίρι.

Η Καλαμάτα είναι μια πόλη με πληθώρα σημαντικών φεστιβάλ καθ όλη τη διάρκεια του χρόνου
και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα ένα μεγάλο μέρος του κοινού της πόλης αλλά και της ευρύτερης περιοχής να ζει κυριολεκτικά μέσα στην τέχνη και φυσικά μέσα στη μουσική. Έτσι το φεστιβάλ ήρθε σαν μια απολύτως λογική και φυσιολογική εξέλιξη του έργου που έχει παραχθεί στο Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας όλα τα προηγούμενα 40 χρόνια.

κ. Δημήτρη Λάμπο, πώς η Καλαμάτα και οι κάτοικοί της συμμετέχουν ενεργά στο φεστιβάλ και με ποιον τρόπο αυτή η (συνεργασία) επηρεάζει την καλλιτεχνική κατεύθυνση του προγράμματος;

Η Καλαμάτα έχει ένα ιδιαίτερα φιλόμουσο κοινό, κάτι το οποίο είναι επίσης απόρροια της πολιτιστικής εξέλιξης που έχει συντελεστεί τις προηγούμενες δεκαετίες στην πόλη. Καθώς μαζί με τους μουσικούς εξελίσσονται και τα ακούσματα του κοινού, η πολιτιστική ανάπτυξη ενός τόπου περιλαμβάνει βεβαίως
και τους ακροατές.

Το φεστιβάλ δεν θα μπορούσαμε να έχει φτάσει στο σημείο που είναι, αν οι κάτοικοι της πόλης δεν έρχονταν στις συναυλίες. Υποστηρίζοντάς μας λοιπόν με την ενεργή τους παρουσία και το ενδιαφέρον τους στις συναυλίες, ουσιαστικά εγκρίνουν την προσπάθειά μας αυτή και την κατεύθυνση του
καλλιτεχνικού μας σχεδιασμού.

κ. Στάθη Γυφτάκη, ποιες είναι οι προκλήσεις αλλά και οι δυσκολίες που δημιουργεί ένα τέτοιου είδους φεστιβάλ όπως είναι 9ες Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας;

Δεν δημιουργεί δυσκολίες ένα φεστιβάλ. Αντιθέτως οι δυσκολίες και οι προκλήσεις αφορούν πιο πολύ στη συντήρησή του. Αν δεν είχαμε τη στήριξη του Δήμου, του Υπουργείου Πολιτισμού, της Περιφέρειας Πελοποννήσου, του Συλλόγου Γονέων ΤΕΡΨΙΣ, διαφόρων ιδρυμάτων, αλλά κυρίως τη σταθερή στήριξη του Μεγάλου Χορηγού του φεστιβάλ, που είναι το Ίδρυμα Γεωργίου & Βικτωρίας Καρέλια, δεν θα μπορούσαμε να υπάρξουμε, αλλά ούτε και να ονειρευτούμε.

Είναι τεράστιος ο κόπος κάθε χρόνο για να στηθεί ένα αξιόλογο φεστιβάλ, αλλά ταυτόχρονα δημιουργείται και μεγάλη ευφορία και συγκίνηση κάθε χρόνο τις μέρες που πραγματοποιείται. Υπάρχουν φυσικά και κάποιες προκλήσεις που αφορούν στο πρόγραμμά του, καθώς θέλουμε να είναι πρωτότυπο, ποιοτικό, να δίνει βήμα σε νέους καλλιτέχνες και να «επικοινωνεί» δημιουργικά με τους τοπικούς καλλιτέχνες, το Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας και φυσικά με το κοινό της πόλης και της ευρύτερης
περιοχής.

κ. Δημήτρη Λάμπο, ποιο είναι το πιο απρόβλεπτο ή καινοτόμο στοιχείο που έχετε ενσωματώσει σε κάποιο από τα προγράμματα του φεστιβάλ, που μπορεί να μην έχει γίνει ποτέ ξανά στο παρελθόν σε αντίστοιχα μουσικά γεγονότα στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό;

Κάτι το οποίο σίγουρα διαφοροποιεί τις Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας από τα υπόλοιπα φεστιβάλ κλασσικής μουσικής στην Ελλάδα είναι ότι συνδυάζουν τη διοργάνωση διεθνών μουσικών εργαστηρίων με μία αρκετά μεγάλη σειρά συναυλιών (φέτος 14 συναυλίες).

Τα περισσότερα φεστιβάλ εστιάζουν, συνήθως, σε ένα μόνο από τα δύο αυτά πεδία. Φέτος, προσθέτουμε βέβαια και τον διαγωνισμό, μια προσθήκη που διευρύνει το φεστιβάλ ακόμα περισσότερο. Επίσης, σε αντίθεση με πολλά εγχώρια φεστιβάλ μουσικής, καταφέραμε – όπως ανέφερε ήδη ο Στάθης – την περίοδο της πανδημίας να μην ακυρώσουμε τη διοργάνωση.

Παρόλες τις δυσκολίες συνεπακόλουθες της αποφασιστικότητάς μας, το φεστιβάλ όχι μόνο έλαβε χώρα το 2020 και το 2021, αλλά κατάφερε την περίοδο αυτή να στεριώσει ακόμα περισσότερο. Τώρα, σχετικά με καινοτόμα στοιχεία στον καλλιτεχνικό μας προγραμματισμό, κάτι το οποίο μου έρχεται αυτή τη στιγμή κατά νου είναι ένα εργαστήριο Fluxus που έλαβε χώρα το 2019.

Είχαμε βέβαια ιδρύσει και δικιά μας ορχήστρα, διοργανώσει επανειλημμένα εργαστήρια διεύθυνσης και κάνει συναυλίες που π.χ. συνδυάζουν τη μουσική με τη ζωγραφική και άλλες τέχνες.

κ. Γυφτάκη, αν μπορούσατε να συνεργαστείτε με έναν καλλιτέχνη ή μουσικό που δεν έχει συμμετάσχει ποτέ άλλη φορά στο φεστιβάλ, ποιος θα ήταν αυτός και γιατί;

Μέχρι στιγμής έχουμε τη χαρά και την τιμή να φιλοξενούμε σπουδαίους καλλιτέχνες και σπουδαία σύνολα με αξιοσημείωτη διεθνή καριέρα. Εστιάζουμε όμως πολύ στους νέους ανερχόμενους καλλιτέχνες και για μένα είναι σημαντικό να ανακαλύπτουμε καλλιτέχνες, οι οποίοι δεν αποτελούν απαραίτητα αυτό που αποκαλούμε «μεγάλα ονόματα», αλλά που τώρα χτίζουν την καριέρα τους.

Ταυτόχρονα όμως κάθε χρόνο φροντίζουμε να φιλοξενούμε μουσικούς και ανθρώπους των τεχνών που ήδη είναι καταξιωμένοι σε διεθνές επίπεδο, όπως ο Jean-Guihen Queyras και ο Enrico Pieranunzi, αλλά και άλλους που θεωρούνται «μύθοι» στον χώρο της μουσικής, όπως ο Christoph Eschenbach. Ειλικρινά δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποιον συγκεκριμένο καλλιτέχνη.

Αυτό όμως που πάντα αποτελεί σημαντικό κριτήριο επιλογής για εμάς, είναι οι προσκεκλημένοι μας να
πιστεύουν στη δυναμική και στον χαρακτήρα του φεστιβάλ και να θέλουν να ζήσουν κοντά μας λίγες μέρες. Είναι σημαντικό για εμάς οι καλλιτέχνες που φιλοξενούμε να θεωρούν το φεστιβάλ σπίτι τους και εμάς «συγγενείς» τους, γιατί πέρα από τη στιγμή μιας συναυλίας ή ενός masterclass υπάρχει και όλη η υπόλοιπη μέρα όπου όλοι μαζί τρώμε, συζητάμε, γελάμε, κολυμπάμε, διασκεδάζουμε και ζούμε σαν μια
οικογένεια. Και πιστέψτε με, για εμένα αυτό είναι ευλογία.

 

 

Συνέντευξη Κυριάκος Τσικορδάνος 

Related posts

Βιολέτα Ίκαρη: «Το τραγούδι για μένα είναι το πιο τίμιο πάρε – δώσε»

Παύλος & Νικόλαος: Την πρώτη τους συνέντευξη παραχώρησαν οι δύο μεγαλύτεροι γιοι του τέως βασιλιά

Newsroom

O Γιώργος Γαλίτης σε συνέντευξη στο greekaffair.gr : Όταν γράφω ή παίζω λέω στον εαυτό μου: Aυτό θα αρέσει στον Καρακατσάνη και στον Χάρρυ Κλυνν;(ηχητικό)