Έτσι θα γίνει ο νέος ΒΟΑΚ της Κρήτης – Με 40 γέφυρες, δεκάδες σήραγγες, 300 χιλιόμετρα [βίντεο]
Στην τελική ευθεία μπαίνει πλέον το σχέδιο κατασκευής του ΒΟΑΚ, ενός αυτοκινητοδρόμου που θα δώσει σημαντικές «ανάσες» στην Κρήτη.
Το πλήρες πλάνο του πρότζεκτ για τον ΒΟΑΚ παρουσιάστηκε το Σάββατο, στην Κρήτη, σε εκδήλωση στην οποία απηύθυνε ομιλία ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης καθώς και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής. Ο κ. Μητσοτάκης υποστήριξε ότι πρόκειται για ένα έργο προϋπολογισμού που θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ και προσέθσε:
«Ο ΒΟΑΚ σήμερα είναι ο μεγαλύτερος νέος αυτοκινητόδρομος που θα κατασκευαστεί στην Ευρώπη. Δεν υπάρχει άλλο αντίστοιχο έργο. Για τη σημασία του και την ανάγκη του δεν χρειάζεται να σας πείσω ιδιαίτερα. Αν δεν προχωρήσουμε σε αυτό το έργο, η Κρήτη θα μείνει αναπτυξιακά ακρωτηριασμένη. Δεν θα μπορέσει να ακολουθήσει την υπόλοιπη Ελλάδα. Αποτελεί για μένα αδιαπραγμάτευτη αναπτυξιακή προτεραιότητα».
Στη συνέχεια, ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι «τον ΒΟΑΚ τον προχωράμε και για έναν άλλο πιο προσωπικό και ανθρώπινο λόγο. Για τους συντοπίτες μας που θρήνησαν θύματα. Και είναι πάρα πολλά αυτά. Και μαζί με τον Λευτέρη Αυγενάκη είχαμε ανακοινώσει, όταν ήμασταν στην αντιπολίτευση, ένα πολύ αναλυτικό σχέδιο για τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων με ιδιαίτερη έμφαση στην Κρήτη. Ξέρω ως γονιός την αγωνία που έχουμε, κάθε φορά που τα παιδιά μας παίρνουν το αυτοκίνητο στην Κρήτη να γνωρίζουμε ότι θα επιστρέψουν ασφαλή στο σπίτι».
Τι είναι ο ΒΟΑΚ, πότε ξεκινούν τα έργα
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης θα ενώνει το νησί από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία και θα έχει συνολικό μήκος περίπου 300 χιλιομέτρων. Οπως εξήγησε ο υπουργός Κώστας Καραμανλής, είναι το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, πρόκειται για το τελευταίο και πλέον δύσκολο μεγάλου μήκους αυτοκινητόδρομο, που θα κατασκευαστεί στην Ελλάδα. Ένα έργο που θα διευκολύνει τις μετακινήσεις των κατοίκων της Κρήτης, θα μειώσει το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων και θα συμβάλλει στην περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη. Αλλά κυρίως θα αναβαθμίσει την οδική ασφάλεια.
Τα πρώτα εργοτάξια εκτιμάται ότι θα αρχίσουν να στήνονται στα τέλη του 2022 και στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου.
Τα βασικά βήματα
«Ένα έργο που ήταν σχεδόν στη σφαίρα του απραγματοποίητου, τόσα χρόνια συζητιόταν αλλά κανείς δεν πίστευε πια ότι θα πραγματοποιηθεί, με συγκεκριμένα βήματα το κάνουμε πραγματικότητα. Κάνοντας άλματα στη μελετητική ωριμότητά του και εξασφαλίζοντάς του τα τρία Χ: χρηματοδότηση, χάραξη, χρονοδιάγραμμα», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής.
Ειδικότερα:
• Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το τμήμα Χερσόνησος- Νεάπολη κατατέθηκε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ξεκίνησε η δεύτερη φάση του διαγωνισμού.
• Οριστικοποιήθηκε επίσης η χάραξη και κατατέθηκε στο ΥΠΕΝ η ΜΠΕ για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.
• «Κλείδωσε» η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ.
• Από το καλοκαίρι του 2019 έχουν ανατεθεί 16 μελέτες για τη συνολική ωρίμανση του έργου.
• Ανατέθηκαν οι μελέτες για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά, που θα αποτελέσει προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης.
• Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, μήκους 15 χλμ, θα δημοπρατηθεί ως τις αρχές του 2022, ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
• Μελετάται πλέον ενιαία το έργο από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, με προδιαγραφές σύγχρονου δρόμου.
Η χρηματοδότηση
Ο κυριότερος λόγος για τον οποίο δεν είχε προχωρήσει ο ΒΟΑΚ μέχρι σήμερα, ήταν ότι δεν υπήρχε χρηματοδότηση για ένα τόσο μεγάλο έργο. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αφού εξέτασε όλα τα εναλλακτικά σενάρια, έχει καταλήξει σε ένα ολοκληρωμένο και ρεαλιστικό χρηματοδοτικό μοντέλο, που αξιοποιεί την ευκαιρία που προσφέρει το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και πόρους του ΕΣΠΑ. Ειδικότερα, θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης τα δύο ανατολικά τμήματα του ΒΟΑΚ από το Ηράκλειο έως τον Άγιο Νικόλαο, καθώς και ένα τμήμα της παραχώρησης, με το υπόλοιπο να καλύπτεται από το ΕΣΠΑ.
«Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επίσης δεν κοροϊδεύει τους πολίτες, αλλά λέει ξεκάθαρα ότι ο ΒΟΑΚ όπως και όλα τα αντίστοιχα έργα σε όλη τη χώρα, θα έχει διόδια. Σημειωτέον, το ύψος των διοδίων έχει υπολογιστεί έως 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο, όπως και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους της χώρας» επισημαίνεται στην ανακοίνωση.