Η Ελλάδα έχει την 5η πιο ακριβή βενζίνη στη γηραιά ήπειρο – «Γιατί πληρώνουμε τόσο ακριβά;»
Πόσες φορές έχεις πάει να βάλεις βενζίνη με πόνο ψυχής γνωρίζοντας ότι ένα γέμισμα θα σου στοιχίσει πιο πολύ και από μπουκάλι στα μπουζούκια;
Έχεις ψαχτεί ποτέ τι παίζει και πληρώνεις τόσα πολλά στο πρατήριο καυσίμων; Δες τι επηρεάζει τη τιμή του λίτρου και κάνει το ταξίδι με αεροπλάνο πιο συμφέρον από ότι με αυτοκίνητο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που μας δίνει η Ευρωπαϊκή Ένωση, η Ελλάδα έχει την 5η πιο ακριβή βενζίνη στη γηραιά ήπειρο και είναι πιο ψηλά από χώρες με μεγαλύτερο κατά κεφαλήν εισόδημα όπως η Γερμανία και η Ελβετία. Πρόκειται για ένα θέμα που συζητιέται σε ετήσια βάση ειδικά για τις νησιωτικές περιοχές και προβληματίζει τους οδηγούς αλλά και τους ιδιοκτήτες πρατηρίων καυσίμου που ακούνε την γκρίνια χωρίς να φταίνε τις περισσότερες φορές.
Φόρος 1,07 ευρώ ανά λίτρο βενζίνης και κατάργηση ειδικής επιδότησης μεταφοράς καυσίμου στα νησιά.
Η μεγάλη φορολογία που έχουν τα καύσιμα στην Ελλάδα είναι ο βασικός λόγος που η τιμή της βενζίνης είναι τόσο ψηλή. Με το 65% να είναι μόνο οι φόροι που ζητάει το κράτος και το υπόλοιπο σχεδόν 30% να αφορά την τιμή διυλιστηρίου, ακούγεται λογικό οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών και οι πρατηριούχοι να προσπαθούν να βγάλουν και αυτοί ένα βιώσιμο κέρδος, μέσα από το 5% που τους μένει. Αυτές οι χρεώσεις ισχύουν στην ηπειρωτική χώρα γιατί όταν μιλάμε για νησιωτικές περιοχές τα έξοδα γιγαντώνονται λόγω της μεταφοράς. Αν και υπάρχει επιδότηση για τη μεταφορά καύσιμου στα νησιά, για να μην περνάνε στο καταναλωτή μεγάλες αυξήσεις, έχει παγώσει τα τελευταία χρόνια.
Κρίση στη Μέση Ανατολή με το βαρέλι στα 77 δολάρια και το κόστος μεταφοράς δια θαλάσσης αυξημένο κατά 200%.
Η κρίση στη Μέση Ανατολή έχει φτάσει τη τιμή του πετρελαίου στα 77,11 δολάρια το βαρέλι, έναντι 48 που ήταν πέρυσι με αποτέλεσμα την αύξηση όλων των παράγωγων του. Την ίδια στιγμή το κόστος μεταφορά μέσω θαλάσσης έχει αυξηθεί κατά 200% λόγω του Covid 19. Ο λόγος είναι το μειωμένο προσωπικό στα λιμάνια και σε συνδυασμό με την απότομη αύξηση στη ζήτηση προϊόντων και container ώθησε τους ναύλους των μεταφορικών πλοίων σε επίπεδα ρεκόρ, συμπαρασύροντας μαζί τους και τα πετρελαιοφόρα.
Επιπλέον κόστος 4 λεπτά λόγω βιοαιθανόλης και αισχοκέρδια
Από την πρώτη Ιανουαρίου το 2021 τα διυλιστήρια προσαρμόστηκαν στην ευρωπαϊκή οδηγία για αύξηση του ποσοστού βιοαιθανόλης, που αναμειγνύεται με τη βενζίνη. Με κοινοτική πλέον υποχρέωση για καθαρότερα από ρύπους καύσιμα, η ελληνική κυβέρνηση θέσπισε την υποχρεωτική ανάμειξη βιοκαυσίμων στα μείγματα βενζίνης από το 1% στα 3% κάτι που μεταφράστηκε σε αύξηση 4 λεπτά το λίτρο μέσα σε μια νύχτα.
Η αύξηση του βαρελιού περνάει άμεσα στην αντλία αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο στην αντίθετη περίπτωση.
Πολλοί βενζινοπώλες, καθώς και εκλεγμένα όργανα τους, αναφέρουν συχνά ότι αρκετοί συνάδερφοι τους μόνο στο άκουσμα ότι θα υπάρξει νέα κρίση στη Μέση Ανατολή προχωράνε σε αύξηση τιμών χωρίς ακόμα να την έχουν δει. Το αντίθετο συμβαίνει στην περίπτωση που η τιμή του βαρελιού πέφτει όπου περιμένουν μέχρι να τελειώσει και η τελευταία του σταγόνα από τις δεξαμενές του για να μην κατεβάσουν νωρίτερα τη τιμή.
Δυστυχώς φαίνεται ότι η ανάγκη των εμπλεκομένων στη μεταφορά και πώληση καυσίμου για να καλύψουν την χασούρα τους λόγω covid 19 σε συνδυασμό με την αυξημένη φορολογία, την κρίση στη Μέση Ανατολή και το μεγάλο κόστος μεταφοράς δια θαλάσσης λόγω ναύλων δεν θα επιτρέψουν γρήγορα στη τιμή της βενζίνης να επιστρέψει σε πιο φυσιολογικά επίπεδα. Το μόνο που μπορούμε εμείς να κάνουμε είναι να προσέχουμε τα πρατήρια που εμπιστευόμαστε ώστε να μην έχουν θέματα με παραποίησης στην αντλία και νοθείας που θα μας επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο οικονομικά.