Greekaffair.gr: Η άλλη πλευρά της ενημέρωσης
Auto & Moto

Ηλεκτρικά πατίνια χωρίς κανόνες: Κυβέρνηση και Δήμοι μένουν θεατές

Ηλεκτρικά πατίνια χωρίς κανόνες: Κυβέρνηση και Δήμοι μένουν θεατές

 

 

Η κυκλοφορία των ηλεκτρικών πατινιών στις ελληνικές πόλεις παραμένει ανεξέλεγκτη, χωρίς υποδομές και εκπαίδευση και με σοβαρά ατυχήματα – ενώ εταιρείες, δήμοι και κυβέρνηση μένουν αδρανείς.

 

Τα ηλεκτρικά πατίνια έχουν γίνει καθημερινό θέαμα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες μεγάλες πόλεις. Μικρά, γρήγορα και εύκολα στη μετακίνηση, φαίνονται σαν μια «ευχάριστη λύση» για τις καθημερινές μετακινήσεις. Ωστόσο, πίσω από αυτή την ευκολία κρύβεται σοβαρός κίνδυνος: τα πατίνια κυκλοφορούν χωρίς κανόνες, χωρίς ασφάλεια και χωρίς να λαμβάνουν υπόψη την ανθρώπινη ζωή.

Χρήστες, κίνδυνοι και ατυχήματα

Η εικόνα στους δρόμους είναι γνώριμη: πατίνια παρατημένα σε πεζοδρόμια, σε διαβάσεις ακόμα και σε στάσεις λεωφορείων. Οι αναβάτες τα αφήνουν «όπου βρουν», χωρίς καμία συνέπεια, δημιουργώντας εμπόδια για πεζούς, ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρία.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι τα πατίνια κυκλοφορούν χωρίς βασικούς κανόνες ασφαλείας.

Η νομοθεσία προβλέπει απαγόρευση κυκλοφορίας σε δρόμους με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ/ώρα, αλλά στην πράξη τα πατίνια κινούνται σε λεωφόρους και κεντρικούς δρόμους με έντονη κυκλοφορία, όπου τα αυτοκίνητα φθάνουν 50‑60 χλμ/ώρα και περισσότερο. Σε περίπτωση ατυχήματος, οι αναβάτες μένουν εντελώς απροστάτευτοι, ενώ και οι πεζοί ή άλλοι οδηγοί δεν διαθέτουν σαφή νομική κάλυψη.

Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί η χρήση των πατινιών σε πεζοδρόμια με ταχύτητα, συχνά από νεολαία, όπου η πιθανότητα σοβαρού τραυματισμού ενός πεζού είναι υψηλή. Τα πατίνια δεν διαθέτουν καθρέπτες, φώτα υψηλής ορατότητας ή δείκτες πορείας, ενώ οι αναβάτες συχνά δεν φορούν κράνος.

Επιπλέον, δεν είναι σπάνιο να παρατηρούνται καταστάσεις όπου δύο ή και τρία άτομα μοιράζονται ένα ηλεκτρικό πατίνι, υπερφορτώνοντάς το. Αυτή η πρακτική αυξάνει κατακόρυφα τον κίνδυνο ατυχήματος, καθώς το όχημα χάνει σταθερότητα και ο αναβάτης δεν μπορεί να ελέγξει σωστά την πορεία του, δημιουργώντας σοβαρό κίνδυνο τόσο για τους ίδιους όσο και για τους πεζούς γύρω τους.

Σοβαρά περιστατικά ατυχημάτων στην Ελλάδα:

  • Στην Καλαμάτα, δύο 15χρονοι πάνω σε ηλεκτρικό πατίνι ενεπλάκησαν σε ατύχημα με βαρύ τραυματισμό ενός εκ των δύο.

  • Τον Ιούλιο 2025, σε Γρεβενά και Αλεξανδρούπολη, μια 17χρονη υπέστη σοβαρές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, ενώ άλλοι αναβάτες τραυματίστηκαν επίσης σοβαρά.

  • Πολλά περιστατικά παραμένουν ανεπίσημα ή ακαταγεγραμμένα, επιβεβαιώνοντας την εικόνα ανεξέλεγκτης χρήσης.

Έλλειψη υποδομών και παιδείας

Η κατάσταση επιδεινώνεται από την έλλειψη κατάλληλων υποδομών. Στις ελληνικές πόλεις δεν υπάρχουν αρκετοί ασφαλείς ποδηλατόδρομοι ή διαχωρισμένες λωρίδες κυκλοφορίας για μικροκινητικότητα, με αποτέλεσμα τα πατίνια να κινούνται ανάμεσα σε αυτοκίνητα, λεωφορεία και πεζούς.

Επιπλέον, η έλλειψη παιδείας και εκπαίδευσης των χρηστών κάνει κάθε διαδρομή επικίνδυνη. Οι νέοι συχνά δεν γνωρίζουν τους κανόνες κυκλοφορίας, δεν ενημερώνονται για την ασφαλή οδήγηση και παραβιάζουν συστηματικά τα όρια ταχύτητας.

Μέτρα που έχει θεσπίσει η πολιτεία — και η μη εφαρμογή τους

Η ελληνική κυβέρνηση έχει θεσπίσει διάφορα μέτρα για την ρύθμιση των Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (Ε.Π.Η.Ο.):

  • Μέγιστο επιτρεπτό όριο ταχύτητας 25 χλμ/ώρα.

  • Απαγόρευση κυκλοφορίας σε δρόμους με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ/ώρα.

  • Πρόβλεψη προστίμων για παραβάσεις, όπως χρήση κινητού ή ακουστικών.

  • Συζήτηση για υποχρεωτική ασφάλιση και άδεια κυκλοφορίας/ταυτοποίησης.

Στην πράξη, όμως:

  • Οι έλεγχοι είναι ελάχιστοι και δεν υπάρχει ουσιαστική εποπτεία.

  • Οι εταιρείες που διαθέτουν πατίνια δεν ελέγχονται επαρκώς και λειτουργούν ουσιαστικά στο απυρόβλητο.

  • Οι χρήστες παραβιάζουν τους κανόνες καθημερινά, θέτοντας σε κίνδυνο τόσο τους ίδιους όσο και τους πεζούς.

Ρόλος των δήμων — υποδομές και επιβολή κανόνων

Οι δήμοι έχουν βασικό ρόλο στην ασφάλεια των ηλεκτρικών πατινιών, αλλά παραμένουν ουσιαστικά ανενεργοί:

  • Διαμόρφωση ασφαλών ποδηλατοδρόμων και λωρίδων μικροκινητικότητας.

  • Έλεγχος στάθμευσης για κοινόχρηστα πατίνια, ώστε να μην εμποδίζουν πεζοδρόμια και διαβάσεις.

  • Εκπαίδευση και καμπάνιες ενημέρωσης των χρηστών για ασφαλή οδήγηση και σεβασμό στους πεζούς.

  • Συντονισμός με την αστυνομία για πραγματικούς ελέγχους και επιβολή προστίμων.

Σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες

Χώρα Μέγιστη Ταχύτητα Υποχρ. Ασφάλιση Κράνος Πεζοδρόμια Στάθμευση / Ρύθμιση εταιρειών
Γερμανία 20 χλμ/ώρα Ναι Συνιστάται Απαγορεύεται Έλεγχος εταιρειών, πινακίδα / καταχώριση υποχρεωτικά
Ιταλία 20 χλμ/ώρα Ναι Ναι Περιορισμένη χρήση Ελεγχόμενη
Γαλλία 25 χλμ/ώρα Ναι Συνιστάται Περιορισμένη Ορισμένες πόλεις απαγορεύουν κοινόχρηστα πατίνια
Ελλάδα 25 χλμ/ώρα Όχι καθολικά Σε πολλές περιπτώσεις Πρακτικά ελεύθερη χρήση Ελάχιστοι έλεγχοι, ανεξέλεγκτες εταιρείες

Nα αναλάβουν ενεργό ρόλο εταιρείες, κυβέρνηση και δήμοι

Η μικροκινητικότητα θα μπορούσε να είναι οικολογική και ασφαλής, αλλά στην Ελλάδα η έλλειψη υποδομών, η μη εφαρμογή των κανόνων και η ανευθυνότητα των εταιρειών κάνουν τα πατίνια επικίνδυνα. Οι δήμοι πρέπει να αναλάβουν ενεργό ρόλο, συντονίζοντας υποδομές, ελέγχους και εκπαίδευση χρηστών. Το Υπουργείο Μεταφορών και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη πρέπει άμεσα να εφαρμόσουν τους νόμους, να ελέγξουν τις εταιρείες, να υποχρεώσουν σε ασφάλιση και να εκπαιδεύσουν τους χρήστες.

 

Τα ηλεκτρικά πατίνια προσφέρουν ευκολία, αλλά η έλλειψη κατάλληλων υποδομών, η μη εφαρμογή των μέτρων, η έλλειψη παιδείας και η αδράνεια των δήμων και των εταιρειών καθιστούν τη χρήση τους επικίνδυνη. Η τεχνολογία δεν μπορεί να λειτουργεί εις βάρος της κοινωνίας· απαιτούνται άμεσα αυστηροί κανόνες, έλεγχοι, εκπαίδευση και ασφαλής οργάνωση της κυκλοφορίας.

Το ερώτημα προς αρμόδια υπουργεία, οι δήμους και εταιρείες

Και τελικά, το ερώτημα παραμένει: Τι κάνουν τα αρμόδια υπουργεία, οι δήμοι και οι εταιρείες; Πραγματικά τους ενδιαφέρει η ασφάλεια των οδηγών και των πολιτών ή μοναδικός τους στόχος είναι το κέρδος;

 

Κυριάκος Τσικορδάνος 

 

 

Greekaffair.gr

 

Related posts

Volkswagen Tayron: Επίσημη πρεμιέρα για το νέο επταθέσιο SUV

Διόδια: Πώς διαμορφώνονται οι τιμές στην έναρξη του 2025

Newsroom

Αυτές είναι οι κάμερες που κόβουν σήμερα πρόστιμα στην Αθήνα -Πού βρίσκονται;

Αφήστε ένα σχόλιο