Μέσα κοινωνικής δικτύωσης και έφηβοι: Επιδρούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην ψυχική υγεία των εφήβων;
Σύμφωνα με μια τελευταία έρευνα, η οποία διεξήχθη στα τέλη του 2023 στις Η.Π.Α., ο μισός πληθυσμός των εφήβων που ανταποκρίθηκε στην έρευνα ανέφερε ότι η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από την πλευρά τους είναι «σχεδόν συνεχόμενη» (13-17 ετών).
Μάλιστα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιούνται κατά βάση από τους εφήβους είναι το TikTok, το Instagram, το Snapchat και λιγότερο το Facebook και το X (πρώην Twitter).
Παρόλα αυτά, ένα σημαντικό μειονέκτημα που παρατηρείται στην παραπάνω έρευνα είναι ότι αφορούσε αποκλειστικά τη συχνότητα πρόσβασης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα μέσα που προτιμώνται από τους εφήβους, και όχι το πως η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζει την ψυχική τους υγεία. Πολλοί επιστήμονες, πάραυτα, έχουν αναφέρει ότι οι έφηβοι λόγω της ευάλωτης και κρίσιμης ηλικίας που βρίσκονται σε αναπτυξιακό, βιολογικό και γνωστικό επίπεδο, αναζητούν αναγνώριση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το προαναφερθέν γεγονός, σε συνδυασμό με το ότι πολλοί έφηβοι αναζητούν ένα «ασφαλές» πλαίσιο επιβεβαίωσης από τη διαδικτυακή κοινότητα, καθιστά την χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης απαραίτητη για εκείνους.
Mέσα κοινωνικής δικτύωσης
Ειδικότερα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προσφέρουν στους εφήβους τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με κοινότητες που επιθυμούν, να ανακαλύψουν και να δημιουργήσουν τη διαδικτυακή ταυτότητα που θα ήθελαν να έχουν και μειώνουν το stress/άγχος που βιώνουν λόγω της περιόδου στην οποία βρίσκονται. Μέσα από όσα αναφέρονται μπορεί να ειπωθεί ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν έναν διττό ρόλο για τους εφήβους: Από τη μια τους επηρεάζουν θετικά, γιατί μειώνουν το stress που βιώνουν και διασυνδέονται με κοινότητες, από την άλλη τους επηρεάζουν αρνητικά γιατί σε αυξημένο βαθμό η αυτό-εικόνα τους εξαρτάται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αυτό το γεγονός, φυσικά, επηρεάζει συνεπακόλουθα την ψυχική τους υγεία.
H κοινωνική δικτύωση από τους εφήβους
Με βάση όσα παρατάθηκαν πρωτύτερα, λοιπόν, κρίνεται αναγκαία η μείωση των ωρών παρακολούθησης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από τους εφήβους και η έκθεσή τους σε ακατάλληλο περιεχόμενο για την ηλικιακή τους ομάδα. Αυτό, φυσικά, δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί μόνο μέσω της προσωπικής προσπάθειας των εφήβων για μείωση των ωρών έκθεσης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Είναι υποχρέωση κάθε εταιρείας μέσων κοινωνικής δικτύωσης που σέβεται τους ανθρώπους που βρίσκονται σε μια ευαίσθητη περίοδο ζωής, να προστατεύσει τους εφήβους από την κατάχρηση των μέσων και την έκθεση σε επιβλαβές περιεχόμενο. Πρόσφατα, το YouTube που είναι θυγατρική εταιρεία της Google ανακοίνωσε ότι μειώθηκε η προβολή επιβλαβών περιεχομένων videos για εφήβους, ειδικά αυτά που αφορούν τα ζητήματα βάρους και ελήφθησαν πιο αυστηρές οδηγίες, όσον αφορά το κομμάτι προβολής περιεχομένου που εξιδανικεύει τις διαταραχές πρόσληψης τροφής.
Είναι υψίστης σημασίας η κινητοποίηση και άλλων εταιρειών που τους ανήκουν δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκειμένου να προστατεύσουν τους εφήβους μέσα από την έκθεσή τους σε περιεχόμενο το οποίο εμπεριέχει υγιή πρότυπα.
Επίσης, είναι καλό και οι γονείς των εφήβων να επιδείξουν επαγρύπνηση γύρω από το ζήτημα της επιρροής που ασκούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην ψυχική υγεία των παιδιών τους και να προσπαθήσουν να χτίσουν μια σχέση εμπιστοσύνης με τα παιδιά τους. Αυτό σημαίνει ότι θα μπορούν τα παιδιά τους που διανύουν την εφηβεία να τους αναφέρουν προβληματισμούς τους σε σχέση με το περιεχόμενο που προβάλλεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και πως τα επηρεάζει και συνεπακόλουθα οι γονείς τα στηρίζουν ψυχικά και συναισθηματικά.
Γράφει η Βαρβάρα Παναρίτη, Ψυχολόγος
Πηγή: mashable.com – csii.gr