Ο «Επόμενος Σταθμός» στην Καλαμάτα: Τριήμερο Τέχνης, Μνήμης και Διαλόγου στον Ιστορικό Σιδηροδρομικό Σταθμό
Από 22 έως 24 Μαΐου 2026 – Εκθέσεις, συζητήσεις, performances και μουσικές δράσεις με ελεύθερη είσοδο
Ο «Επόμενος Σταθμός» συνεχίζει το ταξίδι του στην Πελοπόννησο και πραγματοποιεί τη δεύτερη κομβική του στάση στην Καλαμάτα, μετατρέποντας τον Ιστορικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και την Αίθουσα «Αρμονία» σε έναν ζωντανό χώρο τέχνης, μνήμης και δημόσιου διαλόγου.
Από τις 22 έως τις 24 Μαΐου 2026, ο σταθμός φιλοξενεί ένα τριήμερο πολυθεματικών εκδηλώσεων με ελεύθερη είσοδο, όπου η τέχνη συνομιλεί με την ιστορία του σιδηροδρόμου και τη συλλογική μνήμη της περιοχής.
Η δράση υλοποιείται από την Καλλιτεχνική Πλατφόρμα «Ορίζοντας Γεγονότων», σε συνδιοργάνωση με τον Δήμο Καλαμάτας, τον Σύλλογο Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας και την Αέναον ΚοινΣΕπ, αναδεικνύοντας τη σημασία της συνεργασίας τοπικών φορέων για την επανανοηματοδότηση και την πολιτιστική ενεργοποίηση ιστορικών υποδομών.
Εγκαίνια εικαστικής έκθεσης – Παρασκευή 22 Μαΐου
Το πρόγραμμα ανοίγει την Παρασκευή 22 Μαΐου στις 19:00 με τα εγκαίνια εικαστικής έκθεσης, στην οποία συμμετέχουν περίπου 30 καλλιτέχνες με έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, video art και εγκαταστάσεων, εμπνευσμένα από τη μνήμη και τη συμβολική φόρτιση του σιδηροδρόμου.
Η βραδιά θα πλαισιωθεί από προβολές, performances και workshop με τη συμμετοχή φοιτητών της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών.
Το Σάββατο 23 Μαΐου 2026, στις 18:00, στην αίθουσα «Αρμονία», θα πραγματοποιηθεί ανοιχτή συζήτηση με τίτλο:«Ο Επόμενος Σταθμός: Διασταυρώσεις του παρελθόντος με το μέλλον»
Η θεματική εστιάζει στον ρόλο του σιδηροδρόμου ως φορέα μνήμης, αλλά και στις δυνατότητες επανενεργοποίησης εγκαταλελειμμένων υποδομών.
Η εκδήλωση θα ανοίξει με την παρουσίαση:
«Γραμμές που δεν πρέπει να σβηστούν από τους χάρτες: Μια πολιτιστική διαδρομή με την επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου Πελοποννήσου», από την Τοπογράφο Μηχανικό ΑΠΘ και Διευθύντρια Προγραμματισμού του Δήμου Καλαμάτας, Παναγιώτα Κουράκλη.
Συμμετέχουν:
- Παναγιώτης Λύρας, Πρόεδρος Δημοτικής Κοινότητας Καλαμάτας
- Ηλίας Νταίβις, Πρόεδρος Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας
- Νίκος Χρυσόγελος, Αντιδήμαρχος Στρατηγικού Σχεδιασμού και Κλιματικής Ουδετερότητας Δήμου Αθηναίων
Οι συμμετοχές των εικαστικών
Χριστίνα Αναγνώστου, Όλγα Ανδρικοπούλου, Μέγιστος Αρχιερεύς group, Αγγελική Γκόρπα, Εύα Δερέογλου, Τζίμης Ευθυμίου, Μαριλένα Ζολώτα, Αθηνά Κανελλοπούλου, Ουρανία Καραμούζη, Μαριάννα Κοντοέ, Γιώργος Κοντός, Γιάννης Κουτρούλης, Μάγδα Μάρα, Τάσος Μπαμπάσης, Χριστίνα Νικολαΐδου, Lana Paintas, Christina Ρancess, Δέσποινα Πανταζή, Παντελής Παντελόπουλος, Μαριέττα Παπαγεωργίου, Σταυρούλα Πουλάκη, Ελένη Α. Πολιτοπούλου, Παύλος Σουφλής, Βασιλική Σοφρά, Ιωάννα Φουρτούνη, Αποστόλης Χασιώτης, Άννα Μαρία Χατζηστεφάνου και Γιώργος Χουρχούλης.
Η βραδιά θα ολοκληρωθεί με μουσικές δράσεις και συναυλίες από τους:
Απλοί Θεατές, Spark of Fire, Ορχήστρα των Κρυστάλλων και DJ sets (NIKolaS / Crystal Orchestra).
Η Κορύφωση του τριημέρου
Την Κυριακή 24 Μαΐου 2026, το πρόγραμμα κορυφώνεται με τη συμμετοχή της χορωδίας «Αρμονία» και το θεατρικό δρώμενο «Περιμένοντας», από φοιτητές του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, υπό την καθοδήγηση της καθηγήτριας Χριστίνας Ζώνιου.
Η παράσταση, εμπνευσμένη από το θέατρο-ντοκουμέντο και το εθνόδραμα, μετατρέπει τον σταθμό σε πεδίο ζωντανής αφήγησης και συλλογικής εμπειρίας. Όλες οι δράσεις θα καταγραφούν κινηματογραφικά και θα αποτελέσουν μέρος ενός ντοκιμαντέρ για το σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου και τη σύγχρονη πολιτιστική του επανανοηματοδότηση.
Η παραγωγή υλοποιείται από την Αέναον ΚοινΣΕπ, σε σκηνοθεσία της Ηρώς Ρήγα, και αναπτύσσεται μέσα από την ίδια τη ροή των εκδηλώσεων του «Επόμενου Σταθμού». Ο «Επόμενος Σταθμός» προτείνει ένα διαφορετικό μοντέλο πολιτιστικής δράσης: συμμετοχικό, αποκεντρωμένο και βαθιά συνδεδεμένο με τον δημόσιο χώρο και τη μνήμη. Η Καλαμάτα, με την ιστορική της σχέση με τον σιδηρόδρομο, λειτουργεί ως ιδανικό σημείο συνάντησης παρελθόντος και μέλλοντος.

