Η συγγραφέας των 240.000 αντιτύπων Ευαγγελία Ευσταθίου παραχώρησε συνέντευξη στο Greekaffair
Συνέντευξη με την Ευαγγελία Ευσταθίου: H συγγραφέας των 240.000 αντιτύπων, μια πολυγραφότατη λογοτέχνης μίλησε στο Greekaffair και στον Κυριάκο Τσικορδάνο με αφορμή την έκδοση του νέου της μυθιστορήματος «Ο τελευταίος κρίκος» ένα βιβλίο πολυδιάστατο, με γρήγορη ροή, με μυστήρια και ανατροπές.
«Αγχώνομαι μέχρι να βάλω την πρώτη λέξη στο κείμενο. Πάντα μου άρεσαν τα αστυνομικά μυθιστορήματα. Λάτρευα τις ιστορίες της Αγκάθα Κρίστι και τις περιπέτειες του Σέρλοκ Χολμς». Είναι κάποια από τα λόγια που μας λέει στην παρακάτω συνέντευξη που μας παραχώρησε η συγγραφέας των 240.000 αντιτύπων Ευαγγελία Ευσταθίου
Λίγα Λόγια για την Ευαγγελία Ευσταθίου
Η Ευαγγελία Ευσταθίου γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Πειραιά. Σπούδασε στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών και εργάζεται ως δασκάλα στη δημόσια εκπαίδευση.
Η αγάπη της για το βιβλίο την έστρεψε από πολύ νωρίς στη συγγραφή, πρώτα παραμυθιών και αργότερα διηγημάτων.
Το πρώτο της μυθιστόρημα, Προσωπικές στιγμές (2001), κέρδισε αμέσως την αγάπη των αναγνωστών. Ακολούθησαν τα μυθιστορήματα Πέτρινοι κύκνοι (2004), Μ’ άλλα λόγια σ’ αγαπώ (2007), Αν τον άνεμο ρωτήσεις (2010), Μετά την καταιγίδα (2011), Το γυάλινο ρόδο (2012), Βαθύ βελούδινο σκοτάδι (2013), Ψίθυροι στις φλόγες (2014), Οι δεσμώτες των σκιών (2015), Πριν χαθεί η νύχτα (2016), Όχθες και κύματα (2017), Αόρατο νήμα (2018) και Το ξίφος (2021), όπως επίσης το παραμύθι Όταν η Νύχτα έχασε την Αυγή (2019), όλα από τις εκδόσεις Λιβάνη.
Κυρία Ευσταθίου κατ’ αρχάς θα ήθελα να σας καλωσορίσω στο Greekaffair και να σας ευχαριστήσω πολύ που δεχτήκατε να κάνουμε αυτή τη συνέντευξη.
1. Θα ξεκινήσουμε τη συνέντευξή μας θέλοντας να σας γνωρίσουμε καλύτερα πρώτα ως άνθρωπο και ύστερα ως συγγραφέα. Πάμε λοιπόν να ξετυλίξουμε το νήμα της ζωής
σας από τα παιδικά σας χρόνια. Πείτε μας πού γεννηθήκατε και τι θυμάστε από εκείνη την
εποχή. Έχετε κρατήσει όμορφες στιγμές στη μνήμη σας;
Γεννήθηκα στην Αθήνα και έχω να πω πως πέρασα ευλογημένα παιδικά χρόνια μέσα σε ένα
σπιτικό γεμάτο αγάπη. Μόνο όμορφες στιγμές έχω να θυμάμαι.
2. Από τη μικρή σας ηλικία ποια πράγματα ήταν αυτά που σας τραβούσαν την προσοχή και τι
σας συνάρπαζε περισσότερο;
Μου τραβούσαν πάντα την προσοχή οι όμορφες εικόνες είτε αποτυπωμένες στο χαρτί είτε
μέσα από τη ζωή. Με συνάρπαζε να παίρνω ένα τετράδιο και ένα στυλό, να απομονώνομαι και
να γράφω τις φανταστικές μου ιστορίες.
3. Πώς θα περιγράφατε τη σχέση σας με το σχολείο και τα γράμματα;
Πάντα αγαπούσα το σχολείο και τη γνώση παρόλο που το έβρισκα κουραστικό και αγχωτικό
πολλές φορές όπως τα περισσότερα παιδιά.
4. Ποια ήταν η οικογενειακή ατμόσφαιρα που επικρατούσε στην παιδική σας ηλικία και αργότερα
στην εφηβεία; Ήταν αυστηροί οι γονείς σας, υπήρχε καταπίεση και πειθαρχία ή ζούσατε σε
ένα χαλαρό και ήρεμο περιβάλλον;
Υπήρχε γαλήνη, σύμπνοια και ομόνοια στην οικογένειά μας. Υπήρχαν κανόνες, αρχές και αξίες
χωρίς να έχω βιώσει αυστηρότητα και εμμονή στην πειθαρχία. Κάναμε οικογενειακές διακοπές,
περνούσαμε χρόνο με τους γονείς μας τα Σαββατοκύριακα και μεγαλώναμε μέσα σε ένα υγιές
γενικά περιβάλλον με τις όμορφες και τις δύσκολες στιγμές όπως σε κάθε οικογένεια.
5. Έχετε σπουδάσει στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και
Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και εργάζεστε ως δασκάλα. Ποιες είναι οι διαφορές
που ανακαλύπτετε ανάμεσα στα σημερινά παιδιά και στα παιδιά τις δική σας εποχής ως
άνθρωπος και μετά ως δασκάλα;
Τα σημερινά παιδιά έχουν περισσότερα ερεθίσματα. Θα έλεγε κανείς πως λόγω της πληθώρας
πληροφοριών που είναι πολύ πιο εύκολα προσβάσιμες, τα παιδιά μεγαλώνουν πιο γρήγορα και
κατακτούν δεξιότητες πολύ πιο εύκολα. Στα σημερινά παιδιά λείπει το παιχνίδι στη γειτονιά και
η προσωπική αλληλεπίδραση ωστόσο. Έχουν βαρύ πρόγραμμα γεμάτο δραστηριότητες, ενώ εμείς γεμίζαμε τις ώρες μας με παιχνίδι και εξερεύνηση. Σίγουρα η σημερινή εποχή έχει πιο
έξυπνα παιδιά, αλλά δεν είμαι σίγουρη αν έχει πιο ευτυχισμένα παιδιά.
6. Πότε ξεκινάει η ενασχόλησή σας με τη λογοτεχνία; Υπάρχει κάποιο σημείο καμπής στη ζωή
σας που σας καθόρισε ως συγγραφέα;
Η ενασχόλησή μου με τη λογοτεχνία ξεκίνησε στα δώδεκα χρόνια μου μέσα από τη δανειστική
βιβλιοθήκη του σχολείου μου και στη συνέχεια με τη συγγραφή του πρώτου μου παραμυθιού.
Η ανάγκη μου να παρέμβω στις ιστορίες που διάβαζα αλλάζοντας την πλοκή ήταν το σημείο
καμπής που ξύπνησε μέσα μου τη συγγραφική ιδιότητα.
7. Στην πολυετή καριέρα σας, πράγματι πριν στραφείτε στο αστυνομικό μυθιστόρημα, υπήρξατε
μεταξύ άλλων και συγγραφέας παιδικών βιβλίων. Τι έχετε αποκομίσει από αυτήν την εμπειρία;
Και σε τι σας έχει ωφελήσει ως λογοτέχνιδα;
Η αλήθεια είναι πως δεν στρέφομαι. Βαδίζω, προχωρώ και οδηγούμαι από την ανάγκη μου. Με
τον ίδιο τρόπο πριν τέσσερα χρόνια έγραψα ένα παιδικό παραμύθι. Δεν θεωρούμαι
συγγραφέας παιδικών βιβλίων, αλλά η εμπειρία ήταν όμορφη και διδακτική. Αποκόμισα τη
γνώση πως είναι εξαιρετικά πιο δύσκολο να γράφεις για το παιδικό κοινό, αλλά πολύ
συναρπαστικό εντέλει.
8. Ποια ήταν τα ερεθίσματα που σας καθοδήγησαν για να στραφείτε να γράψετε αστυνομική
λογοτεχνία. Ήσασταν αναγνώστρια αστυνομικών μυθιστορημάτων παιδιόθεν;
Ναι, πάντα μου άρεσαν τα αστυνομικά μυθιστορήματα. Λάτρευα τις ιστορίες της Αγκάθα Κρίστι
και τις περιπέτειες του Σέρλοκ Χολμς. Το μυστήριο ακονίζει τη φαντασία, κρατά αμείωτο το
ενδιαφέρον και αυτό είναι κάτι που το θέλω κι εγώ για τα βιβλία μου.
9. Ας μιλήσουμε όμως και για το νέο σας μυθιστόρημα «Ο τελευταίος Κρίκος», όπου κύρια
στοιχεία του είναι μια αλυσίδα πολυπληθών κρίκων από ανομολόγητα μυστικά,
ψέματα, προδοσίες και καταδικασμένους έρωτες. Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης για να γράψετε
ένα τέτοιου είδους μυθιστόρημα με όλα τα παραπάνω στοιχεία;
Γενικώς, όλα αυτά τα στοιχεία υπάρχουν στα βιβλία μου. Είναι κάτι που αγαπώ στις ιστορίες
μου. Ποτέ δεν μπόρεσα να γράψω κάτι αυστηρά μονοθεματικό. Αυτή τη φορά, στο βιβλίο μου
Ο Τελευταίος Κρίκος, πηγή έμπνευσης ήταν ένα ποτάμι. Η ροή του. Η διαδρομή του. Ο
προορισμός του. Τοποθέτησα τον σκελετό της ιστορίας μου γύρω από αυτό το ποτάμι και την
έχτισα σιγά σιγά.
10. Ένα σκελετωμένο πτώμα, μια χειρόγραφη διαθήκη δεμένη, ένα παλιό αρχοντικό γεμάτο βαριά μυστικά, μια επίμονη αστυνόμος και δύο κληρονόμοι. Πώς όλα αυτά συνδέονται μεταξύ τους; Ποιος είναι ο συνδετικός κρίκος που τα ενώνει μεταξύ τους; Θα μας δώσετε μια εικόνα χωρίς όμως να προδώσετε την πλοκή του μυθιστορήματος σας.
Ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα σε όλα αυτά είναι η καταγωγή των ηρώων. Προσπαθώντας να
λύσουν το μυστήριο της καταγωγής τους ξετυλίγεται το κουβάρι και κάθε κρίκος παίρνει τη
θέση του στην αλυσίδα των γεγονότων.
11. Ποια είναι η σχέση σας προσωπικά με το νησί της Χίου; Και σας ρωτάω γιατί ένα μεγάλο
κομμάτι του μυθιστορήματός σας πραγματοποιείται στο νησί της Χίου.
Η γιαγιά μου είχε πει ότι μάλλον έχω ρίζες από κει. Και ότι μετά τη μικρασιατική καταστροφή
ήταν ο πρώτος σταθμός αποβίβασης του καραβιού που μετέφερε πρόσφυγες. Έτσι, ένιωθα
πάντα αυτή τη σύνδεση με το νησί και ήρθε η ώρα που το έκανα πρωταγωνιστή.
12. Η Άννα και ο Μάξιμος είναι οι δυο κύριοι πρωταγωνιστές του νέου σας μυθιστορήματος. Θα
μας περιγράψετε με λίγα λόγια τους χαρακτήρες του καθενός και πώς συνδέονται στην ιστορία
του βιβλίου σας;
Η Άννα είναι δασκάλα ειδικής αγωγής, μια γυναίκα που έχει αναλάβει τα βάρη όλης της
οικογένειας και αναγκάστηκε προκειμένου να επιβιώσει να στραφεί και στην παρανομία. Ο
Μάξιμος από την άλλη, κουβαλά τους δικούς του δαίμονες από τα παιδικά του χρόνια, είναι
ισχυρός εφοπλιστής, επιφυλακτικός, δυναμικός και δίκαιος. Οι δύο ήρωες πρέπει να
συνεργαστούν για να λύσουν το μυστήριο της καταγωγής τους, αφού η διαθήκη τους ορίζει
κληρονόμους της περιουσίας μιας παλιάς αρχοντικής οικογένειας που δεν ήταν η δική τους.
13. Σε ποια εποχή μας μεταφέρει το βιβλίο «Ο τελευταίος κρίκος»; Το μυθιστόρημα σας έχει ως
κύρια βάση μόνον τη μυθοπλασία ή διαθέτει και αληθινά στοιχεία, όπως πρόσωπα, ονόματα
και γεγονότα, που έχουν συμβεί παλαιότερα;
Το μυθιστόρημα εξελίσσεται σε δύο χρόνους. Στο παρόν και στο 1959. Είναι εντελώς
μυθοπλαστικό και δεν έχει κανένα αληθινό στοιχείο.
14. Οι χαρακτήρες ενός μυθιστορήματος είναι, σε τελική ανάλυση, οι πτυχές της προσωπικότητας τους ή της συγγραφέως; Ποια είναι τα όρια ανάμεσα στη φαντασία και την πραγματικότητα για μια λογοτέχνιδα όπως εσείς;
Στη δική μου περίπτωση ναι, ισχύει αυτό. Κάθε ήρωας έχει κάτι από μένα. Κάθε δράση του έχει
κάτι από μένα. Ο χαρακτήρας μου, η προσωπικότητά μου, οι αξίες και τα ιδανικά μου,
διαποτίζουν όλο το έργο μου κατακερματισμένοι σε μυριάδες κομμάτια. Η ίδια η
πραγματικότητα είναι το όριο της φαντασίας την ίδια στιγμή που η φαντασία διευρύνει τα όρια
της πραγματικότητας.
15. Όπως γνωρίζουμε η αφήγηση ενός αστυνομικού μυθιστορήματος διακρίνεται συνήθως από τις εξής κατηγορίες: το ορθόδοξο, το σκληρό, το ανθρώπινο και την αγωνία. Το τελευταίο σας
μυθιστόρημα, σε ποια κατηγορία θα το κατατάσσατε και γενικά που από τις
παραπάνω κατηγορίες πιστεύετε ανήκει η γραφή σας;
Νομίζω πως είναι πολύ δύσκολο να καταταγούν τα βιβλία μου σε ένα μόνο είδος. Το τελευταίο
μου μυθιστόρημα έχει και τα τέσσερα στοιχεία που αναφέρατε ας πούμε. Έτσι, καταλήγω να
πω πως η γραφή μου είναι πολυποίκιλη αρνούμενη σθεναρά να ενταχθεί σε μία μόνο
κατηγορία.
16. Ποιο βιβλίο έχει επηρεάσει τη ζωή σας περισσότερο; Υπάρχει κάποιος συγγραφέας που
θεωρείτε μέντορά σας;
Με έχει επηρεάσει πολύ το βιβλίο Τζέιν Έιρ. Δεν θεωρώ κάποιο συγγραφέα μέντορά μου. Όλοι
οι συγγραφείς που αγαπώ με διδάσκουν κάτι.
17. Τι σας αγχώνει περισσότερο στη διαδικασία της συγγραφής ενός βιβλίου; Ποια είναι η
μεγαλύτερη δυσκολία, τελικά, για μια συγγραφέα;
Αγχώνομαι μέχρι να βάλω την πρώτη λέξη στο κείμενο, γιατί για να το κάνω θα πρέπει
προηγουμένως να έχω χτίσει τον βασικό κορμό της ιστορίας στο μυαλό μου. Αν δεν είμαι
σίγουρη πως η εκκίνηση θα οδηγήσει στη διαδρομή και στον τερματισμό, δεν ξεκινάω.
18. Κυρία Ευστάθιου αν -υποθετικά- καιγόταν η βιβλιοθήκη του σπιτιού σας, ποιο αγαπημένο βιβλίο σας θα επιλέγατε να σώσετε εκείνη τη στιγμή;
Τους Εραστές της Σιένα της Αν Φορτιέ και τα Ανεμοδαρμένα Ύψη.
19. Πώς βλέπετε τα πράγματα στις ημέρες μας; Ποια είναι η αγωνία σας ως εκπαιδευτικός για τα
παιδιά του σημερινού κόσμου;
Αυτό που φοβάμαι για τα σημερινά παιδιά είναι πως μελλοντικά θα γίνουν περισσότερο
μηχανές και λιγότερο άνθρωποι.
20. Εάν βρισκόσασταν σε ένα μεγάλο τραπέζι φίλων, που όμως δεν γνώριζε κάνεις τους τίποτα για το βιβλίο σας, «Ο τελευταίος κρίκος» πώς θα το παρουσιάζατε μέσα σε 5 γραμμές;
Ένα βιβλίο πολυδιάστατο, με γρήγορη ροή, με μυστήρια και ανατροπές, θεωρώ με καλή
ψυχογραφία χαρακτήρων , ένα βιβλίο που συνδυάζει το αστυνομικό στοιχείο με το κοινωνικό,
το μυστήριο, τον ρομαντισμό και τη δράση. Ένα βιβλίο με εικόνες και συναισθήματα που
ακροβατεί ανάμεσα στον μύθο και στην πραγματικότητα.
21. Έχετε σκεφτεί ποιο θα είναι το επόμενό σας μυθιστόρημα;
Το γράφω ήδη.
Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο που διαθέσατε για να πραγματοποιήσουμε αυτήν την όμορφη
συνέντευξη.
Κι εγώ σας ευχαριστώ θερμά για τις ερωτήσεις και τη φιλοξενία.
Συνέντευξη Κυριάκος Τσικορδάνος
Πηγή greekaffair.gr