ΕΙΔΗΣΕΙΣ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ, ΤΑΞΙΔΙΑ, ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ, ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Επικαιρότητα

Τελευταία στιγμή δεν ζήσαμε Τέμπη Νο 2 τα Χριστούγεννα

Τελευταία στιγμή δεν ζήσαμε Τέμπη Νο 2 τα Χριστούγεννα– Επιβεβαιώνει ο Σταϊκούρας

 

Έναν χρόνο μετά αποφεύχθηκε στο παρά ένα μια νέα σύγκρουση δύο επιβατικών τρένων στον σταθμό ΣΚΑ ύστερα από παραβίαση ερυθρού σηματοδότη

Εξηγήσεις για το εξαιρετικά σοβαρό περιστατικό με δύο τρένα της Hellenic Train που κινδύνευσαν να συγκρουστούν παραμονές Χριστουγέννων κλήθηκαν να δώσουν οι αρμόδιοι. Το θέμα αποκάλυψε η εφημερίδα τα «Νέα» και αξιολογείται ως πολύ σοβαρό και ερευνάται από τις αρμόδιες υπηρεσίες

Το επίμαχο έγγραφο που δημοσιεύουν σήμερα «ΤΑ ΝΕΑ»

Η επιβεβαίωση Σταϊκούρα

Στην επιβεβαίωση ότι στο «παρά πέντε» αποφεύχθηκε τα Χριστούγεννα νέο δυστύχημα τύπου Τεμπών στις Αχαρνές, προέβη ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας το Ρ/Σ Παραπολιτικά 90,1.

«Είναι αληθές το δημοσίευμα», είπε. «Είναι μια επιστολή που έχει σταλεί προς την Hellenic Train και τον ΟΣΕ όπως όφειλε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων μετά από έγγραφο που απέστειλε ο ΟΣΕ προς τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων σχετικά με ένα συμβάν το οποίο έγινε στις 23/12/23. Είμαστε σε αναμονή πορίσματος και έχω ζητήσει και εγώ όσο γίνεται πιο γρήγορα να έχουμε το πόρισμα. Δούλεψε η τηλεδιοίκηση, έχουμε τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση σε όλο τον σιδηροδρομικό άξονα από Αθήνα μέχρι Θεσσαλονίκη πλέον, εκτός του τμήματος που έχει καταστραφεί από τον Daniel, και ως προς το συγκεκριμένο περιστατικό τα τρένα ήταν σε συγκλίνουσες γραμμές, όχι μετωπικά αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να υποβαθμίζουμε το οποιοδήποτε περιστατικό».

Όπως είπε επίσης, ο υπουργός είναι ευθύνη του και ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να ενισχύουν την ασφάλεια των μεταφορών «Και προς αυτή την κατεύθυνσή κινούμαστε».

«Δεν υποβαθμίζω το οποιοδήποτε περιστατικό σε κάθε περίπτωση αναμένουμε το πόρισμα το οποίο θα βγει και με βάση το πόρισμα να προταθούν μέτρα συστάσεις για την αποφυγή παρόμοιων περιστατικών στο μέλλον».

 

Τερεζάκης: Ήταν ένα σοβαρό περιστατικό

 

Ο Παναγιώτης Τερεζάκης, μεταβατικός Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, σε συνέντευξή του στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8, ερωτηθείς αν κόντεψε να επαναληφθεί μια νέα τραγωδία Τεμπών ο κ. Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ απάντησε «χωρίς να υποβαθμίζεται η σοβαρότητα του περιστατικού, ας μην υπερβάλλουμε τόσο πολύ».

«Ήταν ένα σοβαρό περιστατικό αναμφισβήτητα, έγινε σε πλήρως τηλεδιοικούμενη περιοχή.

Δεν μιλάμε για Τέμπη. Καταρχάς, οι ταχύτητες στην περιοχή αυτή, του κόμβου του σιδηροδρομικού κέντρου του ΣΚΑ (Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών), έγινε με ταχύτητες της τάξεως των 25-30 χιλιομέτρων ήταν η αμαξοστοιχία που ερχόταν από το Κιάτο και η 51 που κατέβαινε ήταν στην τάξη των 70-80 χιλιομέτρων το πολύ. Επιβατικές και οι δύο. Δεν μπήκαν σε αντίθετη κατεύθυνση στην ίδια γραμμή η μία με την άλλη.

Ήταν σε δύο συγκλίνουσες σιδηροδρομικές τροχιές που οδηγούσαν στην κοινή γραμμή που πάει προς την Αθήνα. Επαναλαμβάνω, στον κόμβο του ΣΚΑ, πλήρως τηλεδιοικούμενη σηματοδοτούμενη περιοχή, ο τηλεδιοικητής είχε χαράξει κανονικά τη διαδρομή για το 51 του intercityπου ερχόταν από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα και υπήρχε ερυθρό φωτόσημο στο τρένο το οποίο ερχόταν από το Κιάτο. Ο λόγος για τον οποίο ο μηχανοδηγός έκανε υπέρβαση, όπως φαίνεται από τα γεγονότα και τις συνομιλίες, στο ερυθρό φωτόσημο, είναι κάτι το οποίο το πόρισμα θα το βρει. Εγώ από την πρώτη στιγμή κοινοποίησα το περιστατικό ως οφείλω σαν ΟΣΕ, στη ΡΑΣ και στο ΕΟΔΑΣΑΑΜ και αυτή τη στιγμή έχει ολοκληρωθεί και το πόρισμα το οποίο το έχω αποστείλει στη ΡΑΣ και στο ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Προφανώς το ίδιο θα κάνει και η Hellenic Train με το δικό της πόρισμα και αναμένουμε την τελική πορισματική έκθεση που θα κάνει ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ» συμπλήρωσε ο κ. Τερεζάκης. «Όταν υπάρχει παραβίαση ερυθρού σηματοδότη δεν σημαίνει ότι στα επόμενα 20-30 μέτρα είναι το σημείο στο οποίο μπορεί να γίνει μία πιθανή πρόσκρουση των τρένων. Υπάρχει αυτό που λέμε ένα μήκος επικάλυψης, το οποίο δίνει την ασφάλεια για γρήγορη αντίδραση και στους μηχανοδηγούς και στους τηλεδιοικητές» προσέθεσε.

Ως προς τον λόγο που υπερέβη το ερυθρό φωτόσημο ο μηχανοδηγός, ο κ. Τερεζάκης ανέφερε το εξής. «Χωρίς να ξέρω ακριβώς το τι θα πει ο μηχανοδηγός, είμαι σίγουρος σχεδόν, από την εμπειρία που υπάρχει, ότι ο μηχανοδηγός αντελήφθη το κόκκινο, πιθανότατα το αντελήφθη λίγο αργότερα από τον χρόνο που είχε για να φρενάρει και έκανε υπέρβαση του φωτοσήματος».

Ως προς το κομμάτι του δημοσιεύματος που περιγράφει πως τη στιγμή που αντιλήφθηκε ο σταθμάρχης του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών την κατάσταση και «ούρλιαζε» στον ασύρματο και την τελευταία στιγμή αποφεύχθηκε η σύγκρουση, ο κ. Τερεζάκης ανέφερε για τις επικοινωνίες ότι «όταν βλέπει ο τηλεδιοικητής ότι τα δύο τρένα συγκλίνουν και το ένα έχει παραβιάσει ερυθρό φωτόσημο, καταλαβαίνετε ότι η ένταση της φωνής δεν είναι η συνηθισμένη».
«Το πρώτο που το έσωσε ήταν ότι υπήρχε σηματοδότηση και υπήρχε πλήρης κάλυψη από πλευράς σηματοτεχνικής, δηλαδή ο ένας είχε πράσινο και ο άλλος είχε κόκκινο και το επόμενο βέβαια ήταν η τηλεδιοίκηση που είχε οπτική απεικόνιση. Υπόψη ότι ήταν ένας ο τηλεδιοικητής. Δεν ήταν ούτε δύο σταθμάρχες, ούτε δύο τηλεδιοικητές, ούτε τρεις που το βλέπανε. Ένας, αυτός ο οποίος έκανε τη δουλειά του έτσι όπως έπρεπε και όπως είχε εκπαιδευτεί και μάλιστα να σας πω ότι είναι από την ίδια φουρνιά των εκπαιδευμένων τηλεδιοικητών, που ήταν και ο μοιραίος σταθμάρχης στη Λάρισα» προσέθεσε ο κ. Τερεζάκης.

Ερωτηθείς, κατά πόσο μπορεί να αισθάνεται κανείς ασφαλής στις μετακινήσεις με τρένο, ο κ. Τερεζάκης τόνισε ότι «μπορεί ο ταξιδιώτης, ο επιβάτης να είναι σίγουρος ότι θα ταξιδέψει σωστά και με ασφάλεια».

«Τα αποτελέσματα τα οποία βλέπουμε από περιστατικά τα οποία συμβαίνουν, τα οποία δεν οδηγούν σε καμία περίπτωση σε περιστατικό ατυχήματος ή δυστυχήματος, αυτό δείχνει ότι το σύστημα έχει αποκτήσει ένα επίπεδο ασφάλειας, το οποίο δίνει τη δυνατότητα να πούμε ότι τα τρένα αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, με τις παρούσες συνθήκες όπως κυκλοφορούν, έχουν ανεβάσει το επίπεδο ασφάλειάς τους» επισήμανε.

«Υπάρχουν εποχές όπου αυτά είναι σε μια συχνότητα αρκετά υψηλή, δηλαδή μπορούμε να έχουμε ένα κάθε εξάμηνο, ένα κάθε πεντάμηνο. Υπάρχουν και περίοδοι στις οποίες δεν συμβαίνει τίποτα για μεγάλα χρονικά διαστήματα, δηλαδή σε έναν χρόνο να μη συμβεί κανένα, επαναλαμβάνω, περιστατικό, διότι αυτό είναι περιστατικό, παρ’ ολίγο ατύχημα. Και αυτά εξετάζονται πάρα πολύ σοβαρά, γιατί από αυτά παίρνουμε πολύτιμα συμπεράσματα για να αντιδρούμε και να είμαστε σε εγρήγορση όσο μπορούμε περισσότερο» συμπλήρωσε ο κ. Τερεζάκης.

 

Το περιστατικό

 

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσίευμα των Νέων, το συμβάν σημειώθηκε στις 23 Δεκεμβρίου του 2023, στις 12:19, με δύο τρένα να γλιτώνουν τη σύγκρουση κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή.

Το σοβαρό περιστατικό καταγράφηκε στον σταθμό του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών και αφορά την παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, που λίγο έλειψε να οδηγήσει σε σύγκρουση δύο επιβατικές αμαξοστοιχίες της Hellenic Train. Επρόκειτο για τις αμαξοστοιχίες 1313, που εκτελούσε το δρομολόγιο Κιάτο-Πειραιάς, και 51 (Ασημένιο Βέλος), η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αθήνα.

Όπως προκύπτει από τις μαρτυρίες των εργαζομένων του ΣΚΑ, η αμαξοστοιχία 1313 παραβίασε τον ερυθρό σηματοδότη και λίγο έλειψε να πέσει πάνω στην αμαξοστοιχία 51, με τη σύγκρουση να αποφεύγεται κυριολεκτικά στο παρά πέντε. Αυτό έγινε χάρη στην ετοιμότητα του υπευθύνου της τηλεδιοίκησης του ΣΚΑ, ο οποίος κυριολεκτικά ούρλιαζε στον ασύρματο, καλώντας τον μηχανοδηγό της 1313 αμαξοστοιχίας να σταματήσει, κάτι που ευτυχώς συνέβη, προτού οι δύο αμαξοστοιχίες έρθουν «αντιμέτωπες» στη γραμμή 102.

 

Παρατυπίες με τους μηχανοδηγούς

 

Στο ρεπορτάζ της εφημερίδας αναφέρεται μάλιστα ότι εκείνη την ώρα στην καμπίνα μηχανοδήγησης επέβαινε παρατύπως και μαθητευόμενος μηχανοδηγός, δεδομένου ότι ο κανονικός μηχανοδηγός δεν έχει την ιδιότητα του εκπαιδευτή. Ο μηχανοδηγός ισχυρίστηκε ότι έγινε «υπέρβαση σήματος», δηλαδή δεν ακινητοποιήθηκε εγκαίρως το τρένο στο ερυθρό φωτόσημο, λόγω ολίσθησης των γραμμών-τροχών.

 

Υποβάθμισε το περιστατικό η Hellenic Train – «Έφταιγε η ολισθηρότητα των γραμμών»

 

Ο ΟΣΕ, ως διαχειριστής της υποδομής, προχώρησε αμέσως στην καταγραφή του σοβαρού συμβάντος, ενώ από την πλευρά της Hellenic Train επιχειρήθηκε αρχικά η υποβάθμισή του, με τα αρμόδια στελέχη της εταιρείας να υποστηρίζουν και αυτοί από την πλευρά τους ότι για το περιστατικό δεν ευθύνεται ο μηχανοδηγός, αλλά η ολισθηρότητα των γραμμών.

 

Related posts

Το δικό μας σινεμά: Aπό τους Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανασίου έρχεται στο ανακαινισμένο ιστορικό Θέατρο Άλσος

Newsroom

Οι ΗΠΑ παραδέχτηκαν «επίσημα» ότι βρίσκονται πίσω από τη συμφωνία των Πρεσπών για να πλήξουν τη Ρωσία

Newsroom

Παρέμβαση Τσιάρα: Έρευνα για ευθύνες ιατροδικαστών στην υπόθεση Πισπιρίγκου

Newsroom