Ξεκίνησε άραγε η αντίστροφη μέτρηση για βενζίνη, ντίζελ και συμβατικά Ι.Χ.;;;
Την αντίστροφη μέτρηση των παραδοσιακών μορφών καυσίμων για τις οδικές μεταφορές, τη βενζίνη και το ντίζελ κίνησης σηματοδοτούν αφενός τα στοιχεία της κατανάλωσης και αφετέρου οι κυβερνητικοί σχεδιασμοί για την οριοθέτηση της απαγόρευσης κυκλοφορίας κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που αφορούν στην πορεία της ζήτησης των υγρών καυσίμων στην εσωτερική αγορά κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους, τα επίπεδα της κατανάλωσης βρέθηκαν σε ιστορικό χαμηλό επίπεδο. Με βάση τα προαναφερόμενα μεγέθη που παρουσίασε η διοίκηση των Ελληνικών Πετρελαίων στη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές:
· Η συνολική κατανάλωση υγρών καυσίμων στην εσωτερική αγορά υποχώρησε το πρώτο τρίμηνο του 2021 κατά 14% φτάνοντας σχεδόν στους 1,5 εκατ. τόνους από 1,7 εκατ. τόνους πέρυσι την ίδια εποχή. Αν η σύγκριση γίνει με το πρώτο τρίμηνο του 2019, όταν η ζήτηση ήταν στους 1,8 εκατ. τόνους τότε η πτώση ανέρχεται στο 18%.
· Στις επιμέρους κατηγορίες καυσίμων, βουτιά κατά 22% σημείωσε η ζήτηση της βενζίνης, η οποία το πρώτο τρίμηνο του έτους κατεγράφη στους 355.000 τόνους από 454.000 πέρυσι. Συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 η βενζίνη βούλιαξε κατά 28% φέτος.
· Το ντίζελ κίνησης ζητήθηκε κατά 11% λιγότερο το πρώτο τρίμηνο του 2021 με την εσωτερική αγορά να καταναλώνει 496.000 τόνους από 557.000 τόνους το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2019 η πτώση είναι της τάξης του 13%
· Η κατανάλωση στο πετρέλαιο θέρμανσης υποχώρησε το φετινό πρώτο τρίμηνο στους 473.000 τόνους (-10%) συγκριτικά με το πρώτο τρίμηνο του 2020 οπότε και η ζήτηση ήταν στους 528.000 τόνους, ενώ το ίδιο διάστημα του 2019 η κατανάλωση είχε καταγραφεί στους 560.000 τόνους.
Η κατιούσα της ζήτησης των υγρών καυσίμων στην εσωτερική αγορά, αναμφίβολα έχει επηρεαστεί από τα περιοριστικά μέτρα (lockdown) που έλαβε η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της πανδημίας Covid -19. Κάτι που άλλωστε φαίνεται και από την τεράστια πτώση που σημείωσε η κατανάλωση των αεροπορικών καυσίμων, η οποία βούτηξε το πρώτο τρίμηνο του έτους κατά 71% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα και κατά 69% έναντι του 2019. Μικρότερη ήταν η μείωση της κατανάλωσης ναυτιλιακών καυσίμων. Το πρώτο τρίμηνο του 2021 έπεσε κατά 6% έναντι της περσινής περιόδου και κατά 19% σε σχέση με το 2019.
Βιώσιμα καύσιμα
Αν και η μεγάλη πτώση των πωλήσεων καυσίμων αποδίδεται στην πανδημία, εντούτοις, όπως σημείωσε ο CEO των Ελληνικών Πετρελαίων Ανδρέας Σιάμισιης κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές και της έκτακτης γενικής συνέλευσης των μετόχων, «η Covid -19 επιταχύνει την τάση προς τη νέα ενέργεια και το βιώσιμο μέλλον». Ο ίδιος εκτιμά πως δεν θα εξαφανιστούν στα προσεχή χρόνια τα υγρά καύσιμα, ωστόσο προδιέγραψε το τέλος της εποχής τους. Το έκανε δίνοντας έμφαση στον μετασχηματισμό του ομίλου με τη δυνατότητα παραγωγής βιοκαυσίμων, συνθετικών καυσίμων καθώς και τη δραστηριοποίηση των ΕΛ.ΠΕ στην παραγωγή μπλε και πράσινου υδρογόνου.
Υπογράμμισε ακόμη τη στροφή του ομίλου στην ηλεκτροκίνηση με την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης των οχημάτων καθώς και στη μεγαλύτερη διείσδυση του CNG (συμπιεσμένου φυσικού αερίου) στην κίνηση των αυτοκινήτων.
Το τέλος των βενζινοκίνητων και ντιζελοκίνητων Ι.Χ.
Οι προαναφερόμενες εξελίξεις στο χώρο της διύλισης και της εμπορίας υγρών καυσίμων, δεν αποκλείεται να αναπτύξουν ακόμη μεγαλύτερες ταχύτητες.
Μάλιστα ο κ. Σιάμισιης στην έναρξη της παρουσίασης του στρατηγικού σχεδιασμού των ΕΛΠΕ – «VISION 2025» αναφερόμενος στις μεγάλες αλλαγές που δρομολογούνται στην ενέργεια αναφέρθηκε στον παράγοντα «θεσμικό πλαίσιο». Και πιο συγκεκριμένα υπογράμμισε ότι «η ελληνική κυβέρνηση συνυπογράφει σχέδιο απαγόρευσης κινητήρων εσωτερικής καύσης».
Υπενθυμίζεται ότι πριν από περίπου 15 μέρες και ο ίδιος ο πρωθυπουργός φωτογράφισε… αυτήν την πρόθεση της κυβέρνησης. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή για τη θέσπιση του πρώτου κλιματικού νόμου στην Ελλάδα άνοιξε το θέμα της απαγόρευσης κυκλοφορίας κινητήρων εσωτερικής καύσης και στη χώρα μας, προτρέποντας τις πολιτικές, οικονομικές και επιστημονικές δυνάμεις του τόπου να καταλήξουν σε συμφωνία για τη χρονική οριοθέτηση της.
Στην Ε.Ε. η συζήτηση έχει ανοίξει με την Ευρ. Επιτροπή να ετοιμάζει σχετική κοινοτική οδηγία «Euro 7», η οποία θέτει ακόμη πιο αυστηρούς ρύπους στις εκπομπές αέριων ρύπων από τους κινητήρες των αυτοκινήτων. Επιπλέον κράτη – μέλη της Ε.Ε., κυρίως σκανδιναβικά αλλά και αυτά των Κάτω Χωρών πιέζουν τις Βρυξέλλες για τη θέσπιση της απαγόρευσης κυκλοφορίας βενζινοκίνητων και ντιζελοκίνητων Ι.Χ.